Сьогодні Голова комітету ВРУ з прав людини Григорій Немиря брав участь у першій зустрічі Національної платформи «Діалог про мир та безпечну реінтеграцію» на тему «Миротворча місія ООН – можливості та ризики для безпечного миру».
«Ми спостерігаємо стагнацію Мінського процесу, який є абсолютно недостатнім для досягнення стійкого миру на Донбасі. Свідченням цього є і обговорення Миротворчої місії ООН, оскільки ані в Мінську 1, ані в Мінську 2 немає пунктів стосовно такої місії», - наголосив Григорій Немиря.
«Миротворча місія ООН може бути успішною, коли є політична воля усіх сторін досягати результату. Миротворчі сили ООН мають бути інструментом, який допоможе розв‘язати поточний конфлікт, уникнути створення замороженого конфлікту та гарантувати довгостроковий стабільний мир і безпеку в регіоні. Це і є мета».
За його словами, «для досягнення зазначених цілей миротворчі сили мають бути частиною існуючого процесу під егідою Міжнародної цивільної адміністрації, який має призвести до відновлення суверенітету України в рамках її міжнародно визнаних кордонів».
Окрім того, потрібне стабільне перемир‘я, і такий результат, в свою чергу, вимагатиме миротворчих сил, які матимуть повний контроль над зоною конфлікту, в тому числі на лінії розмежування, для попередження ударів або атак, у зоні конфлікту, для забезпечення перемир’я та попередження атак, захисту міжнародного персоналу, цивільного населення, критично важливих об’єктів цивільної інфраструктури, і на кордоні між Україною та Росією, для попередження переміщення озброєних осіб, зброї та спорядження в зону конфлікту.
За його словами, враховуючи факт роботи СММ ОБСЄ на Донбасі, для уникнення дублювання і конфліктів в процесі ухвалення рішень має бути одна особа, яка виступатиме в ролі спеціального представника Генерального секретаря ООН і, одночасно, Голови ОБСЄ, для забезпечення максимальної координації між Миротворчими силами з одного боку і між присутньою ОБСЄ.
Григорій Немиря заявив, що для досягнення результату Миротворча місія ООН повинна мати широкий мандат, який включатиме наступні елементи: забезпечення безпеки для СММ ОБСЄ та Міжнародної цивільної адміністрації; перевірку та забезпечення примушення до перемир’я; забезпечення та примушення до безпеки на Донбасі; розділення воюючих сторін; стримування порушників; нагляд за виведенням, знищенням або збереженням важкого озброєння; захист цивільного населення та об’єктів критично-важливої інфраструктури; забезпечення безпеки на лінії розмежування та українсько-російському кордоні; підтримка закону та порядку; утилізація боєприпасів, які не розірвалися, зокрема мін, і розмінування; сприяння обміну ув’язненими; забезпечення розпуску або виведення збройних формувань.
За його словами, при виборі країн, які нададуть війська, мають бути враховані наступні принципи - військова спроможність, досвід миротворчої діяльності, взаємодія і сумісність з військами інших країн та сильна країна-лідер.
«Найкращими тут можуть бути Фінляндія та Швеція, які мають досвід і можуть визнаватися іншими, як нейтральні та безпристрасні», - сказав Григорій Немиря.
Окрім того, для уникнення ризиків при поетапному розміщенні миротворчих сил, якщо вони одночасно не можуть бути розміщені і на лінії розмежування, і в зоні конфлікту, і на державному контролі, потрібно, щоб рішення про розміщення ухвалювалося однією резолюцією Радбезу ООН (таким чином, не доведеться повертатися до Радбезу ООН за подальшими резолюціями). Рішення про перехід з одного етапу на інший етап має прийматися Спеціальним представником Генсека ООН у консультаціях з командувачем миротворчих сил та іншими.
«В іншому випадку, існує небезпека, що при переході від одного до іншого етапу може виникнути недовіра та якісь маніпуляції з боку Росії, яка має право вето в Радбезі ООН», - сказав Григорій Немиря.
Він також підкреслив, що для виконання зазначених завдань Місія має складатися з 30-40 тисяч військових, а Міжнародна цивільна адміністрація - приблизно з 3-5 тисяч осіб персоналу.
У свою чергу Перший заступник Голови Спеціальної моніторингової місії ОБСЄ в Україні Александр Хуг привітав учасників першої зустрічі та наголосив на важливості встановлення стійкого миру на Донбасі.
«ОБСЄ докладає усіх можливих зусиль для припинення насильства в цьому регіоні. Сподіваюся, що введення миротворчої+ місії ООН сприятиме встановленню миру»,- відзначив він.
«Це перше обговорення в рамках нашої Платформи і я щиро рада вітати Вас на зустрічі. Сподіваюся, що наша співпраця буде плідною»,- сказала експерт УНЦПД та один з ініціаторів створення платформи Юлія Тищенко.
Експерт, генерал-майор (у відставці) Яакко Оксанен детально поінформував присутніх про механізми введення миротворчих місій ООН, надання їм мандату, процедуру їхнього функціонування та встановлення часових рамок дії місій.
У свою чергу Голова Комітету Верховної Ради України у закордонних справах Ганна Гопко закликала Парламент України обговорити угоду щодо розгортання миротворчої місії ООН на Сході України.
«Мені дуже приємно, що Комітет ВРУ з прав людини є партнером МЗС Фінляндії та Швейцарії в запуску національної платформи. Це свідчення того, що наш Комітет і ВРУ налаштовані конструктивно, і це є дуже важливим», - сказав Григорій Немиря.
У зустрічі брали участь Заступник міністра з питань тимчасово окупованих територій та внутрішньо переміщених осіб України Георгій Тука, Голова Комітету Верховної Ради України у закордонних справах Ганна Гопко, Перший заступник Голови Спеціальної моніторингової місії ОБСЄ в Україні Александр Хуг, народні депутати України, представники міжнародних організацій та експерти.
Національна платформа "Діалог про мир та безпечну реінтеграцію" заснована консорціумом незалежних українських громадських організацій, в партнерстві з Комітетом ВРУ з прав людини, Міністерством з питань тимчасово окупованих територій та внутрішньо переміщених осіб України, Міністерствами закордонних справ Швейцарії та Фінляндії за технічної підтримки міжнародної організації Crisis Management Initiative (CMI).
Цілями Платформи є створення і забезпечення функціонування позапартійної, професійної та інклюзивної платформи, відкритої для різних суб'єктів і осіб, які виступають за досягнення стійкого миру на території Луганської та Донецької областей, в тому числі ефективну політику реінтеграції та забезпечення національної єдності в Україні, обговорення методів деокупації регіону в контексті дотримання стандартів прав людини, а також міжнародного досвіду побудови заходів довіри і стійкого миру в плюралістичному суспільстві.
На базі Платформи плануються щомісячні публічні заходи за участі представників українських центральних і місцевих виконавчих органів влади, народних депутатів, представників місцевих громад та регіонів, громадських організацій та міжнародних експертів, дипломатичних організацій і місій.