26 листопада 03:01
Заява членів Комітету докладніше
21 листопада 16:55
Відбулось громадське обговорення проекту Закону України «Про національні меншини (спільноти) України» докладніше
17 листопада 20:34
Заява членів Комітету щодо необхідності створення спеціального трибуналу щодо злочину агресії проти України, притягнення Російської Федерації до відповідальності за скоєння воєнних злочинів, злочинів проти людяності та геноциду докладніше
15 листопада 12:42
Відбулось засідання Комітету докладніше
03 листопада 13:05
Відбулось засідання Комітету докладніше
19 жовтня 18:19
Заява членів Комітету щодо необхідності визнання російської федерації спонсором тероризму та створення спеціального трибуналу з розслідування злочинів російської агресії докладніше
18 жовтня 19:19
Прийнято за основу урядовий законопроект про внесення змін до законів України "Про громадянство України" та "Про забезпечення функціонування української мови як державної" щодо умов прийняття до громадянства України докладніше
17 жовтня 13:01
Відбулось засідання Комітету докладніше
24 вересня 2014, 14:21

Протокол засідання Комітету № 22 від 5 лютого 2014 р.

     

       ПРОТОКОЛ № 22

засідання Комітету Верховної Ради України

 з питань прав людини, національних меншин

і міжнаціональних відносин

 

                                                                                   

                                                                                                                                                                                                                           5 лютого 2014 року 14.30

 

 

 

         ГОЛОВУЄ: Голова Комітету Пацкан В.В.

ПРИСУТНІ:

народні депутати України -  Бенюк Б.М., Гайдош І.Ф., Джемілєв М., Луценко І.С., Попеску І.В., Самойленко В.П., Шевченко А.В., (відсутні – Герман Г.М.);

працівники секретаріату Комітету - Сімон В.П., Чигрин А.В., Буждиган В.П., Бузницький Ю.В., Надточій Л.І., Пантєлєєва О.О., Теплюк В.С.

 

ЗАПРОШЕНІ :

-        на розгляд другого питання:

         Дем’яненко Олександр Іванович – керівник управління з питань громадянства Адміністрації Президента України;

Філіпішина Аксана Анатоліївна - представник Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини;

Рибицький Олег Вікторович – заступник начальника відділу Департаменту конституційного, адміністративного та соціального законодавства Міністерства юстиції України;

Пімахова Діна Вікторівна – директор Департаменту паспортної роботи та громадянства Державної міграційної служби України;

Козоріз Зоя Сергіївна - помічник заступника Голови Державної міграційної служби України;

 

-        на розгляд третього питання:

Кондратюк Олена Костянтинівна – народний депутат України (відсутня);

Бережна Ірина Григорівна – народний депутат України (відсутня);

Кобилянська Лариса Станіславівна – директор Департаменту гендерної політики, протидії торгівлі людьми та захисту прав депортованих Міністерства соціальної політики України;

 

-        на розгляд четвертого питання:

Яворівський Володимир Олександрович – народний депутат України (відсутній);

Бударін Максим Петрович – заступник директора Департаменту у справах релігій та національностей Міністерства культури України;

Чумакова Людмила Петрівна – начальник відділу взаємодії з Верховною Радою України Міністерства культури України;

 

-        на розгляд п’ятого питання:

Мотлях Сергій Григорович – начальник відділу правового забезпечення Департаменту організаційно-аналітичного, документального та правового забезпечення Державної пенітенціарної служби України;

Остренко Іван Миколайович – заступник начальника управління нагляду і безпеки Департаменту охорони нагляду і безпеки, режиму контролю за виконанням судових рішень Державної пенітенціарної служби України.

 

ПОРЯДОК  ДЕННИЙ

 

СЛУХАЛИ: Голову  Комітету  Пацкана В.В.  про  зміни до порядку денного засідання Комітету у зв’язку з пропозицією народного депутата України Гайдоша І.Ф. перенести розгляд Пропозицій Президента України до Закону "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо громадянства", реєстр. № 0984, на наступне засідання Комітету.

Результати голосування:

«за» - 5 (Гайдош І.Ф., Джемілєв М., Пацкан В.В., Попеску І.В., Самойленко В.П.) – рішення прийнято;

«проти» - 1 (Шевченко А.В.);

«утримався» - 1 (Луценко І.С.);

Бенюк Б.М. не голосував.

УХВАЛИЛИ:

          Затвердити порядок денний засідання Комітету з наступними питаннями:

 

1.       Проект Закону про внесення змін до Закону України "Про правовий статус іноземців та осіб без громадянства" щодо підстав для перебування іноземців та осіб без громадянства на території України, реєстр. № 3874, внесений народним депутатом України Воропаєвим Ю.М.

2.       Проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків у виборчому процесі), реєстр. № 3411, внесений народними депутатами України Кондратюк О.К., Томенком М.В., Яценюком А.П., Кличком В.В., Геращенко І.В.;

проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо визначення кількості кандидатів однієї статі у виборчому списку), реєстр. № 3411-1, внесений народними депутатами України Бережною І.Г., Єремеєвим І.М., Шуфричем Н.І., Ляшком О.В.;

проект Закону про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків, реєстр. № 3411-2, внесений Кабінетом Міністрів України.

         3.       Проект Закону про функціонування української мови як державної та порядок застосування інших мов в Україні, реєстр. № 1233, внесений народними депутатами України Яворівським В.О., Матіос М.В., Фаріон І.Д., Бондаренком В.Д., Іллєнком А.Ю.

4.       Проект Закону про внесення змін до Кримінально-виконавчого кодексу України (щодо забезпечення права засуджених осіб на користування мобільним зв'язком в установах виконання покарань), реєстр. № 2022, внесений народними депутатами України Павловським А.В.,           Бригинцем О.М.

5.       Різне.

 

Перше питання порядку денного:

СЛУХАЛИ: Голову Комітету Пацкана В.В. про проект Закону про внесення змін до Закону України "Про правовий статус іноземців та осіб без громадянства» щодо підстав для перебування іноземців та осіб без громадянства на території України, реєстр. № 3874 від 14.01.2014 р., внесений народним депутатом України  Воропаєвим Ю.М.

Пацкан В.В. поінформував присутніх на засіданні, що зазначений законопроект обговорювався на засіданні Комітету 15 січня 2014 року. На час розгляду законопроекту ще не сплинув 14-денний строк, передбачений статтею 100 Регламенту Верховної Ради України, для реєстрації альтернативних законопроектів. З метою дотримання вимог Регламенту Верховної Ради України, народні депутати України визначили за доцільне повернутися до ухвалення рішення щодо зазначеного законопроекту на наступному засіданні Комітету разом із альтернативними законопроектами у разі їх внесення. Пацкан В.В. повідомив членів Комітету, що альтернативні законопроекти так і не були внесені.

Головний консультант секретаріату Комітету Бузницький Ю.В. поінформував народних депутатів України, що метою законопроекту є вирішення питання щодо підстав довгострокового перебування на території України іноземців та осіб без громадянства, зокрема спортсменів, які набули професійного статусу, артистів та працівників мистецтва для роботи в Україні за фахом.

Бузницький Ю.В. зазначив, що у відповідності з чинним законодавством України, отримання дозволу на тимчасове перебування в Україні іноземців, які здійснюють в Україні трудову діяльність, пов’язано з дозволом на застосування їх праці в Україні. В той же час  статтею 42 Закону України "Про зайнятість населення" передбачено, що окремі види трудової діяльності іноземців, зокрема спортсменів, які набули професійного статусу,  не потребують окремого дозволу на працевлаштування.  Законопроектом пропонується внести відповідні зміни для врегулювання цієї правової колізії між Законом України ««Про правовий статус іноземців та осіб без громадянства» та Законом України "Про зайнятість населення".

В ході обговорення члени Комітету відзначили, що вирішення зазначеної проблеми є невідкладним завданням, оскільки після спливу 90-денного терміну кожний із іноземців-спортсменів, які на законних підставах в’їхали в Україну, буде позбавлений законних підстав перебувати у країні і виконувати прийняті на себе довгострокові зобов’язання по контрактам.

УХВАЛИЛИ:

1.       Рекомендувати Верховній Раді України проект Закону про внесення змін до Закону України "Про правовий статус іноземців та осіб без громадянства» щодо підстав для перебування іноземців та осіб без громадянства на території України, реєстр. № 3874 від 14.01.2014 р., внесений народним депутатом України  Воропаєвим Ю.М., за результатами розгляду у першому читанні прийняти за основу і в цілому як закон.

2.       Співдоповідачем з цього питання визначити народного депутата України, Голову Комітету з питань прав людини, національних меншин і міжнаціональних відносин Пацкана Валерія Васильовича.

Результати голосування:

«за» - 6 (Гайдош І.Ф., Луценко І.С., Пацкан В.В., Попеску І.В., Самойленко В.П., Шевченко А.В.);

Бенюк Б.М., Джемілєв М. не голосували.

 

Друге питання порядку денного:

СЛУХАЛИ: Голову Комітету Пацкана В.В. про проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків у виборчому процесі), реєстр. № 3411, внесений народними депутатами України Кондратюк О.К., Томенком М.В., Яценюком А.П., Кличком В.В., Геращенко І.В., проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо визначення кількості кандидатів однієї статі у виборчому списку), реєстр. № 3411-1, внесений народними депутатами України Бережною І.Г.,    Єремеєвим І.М., Шуфричем Н.І., Ляшком О.В., проект Закону про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків, реєстр. № 3411-2, внесений Кабінетом Міністрів України.

Заступник Голови Комітету, Голова підкомітету з питань гендерної рівності Луценко І.С. поінформувала членів Комітету, що зазначені законопроекти спрямовані на створення додаткових умов для забезпечення рівного доступу жінок і чоловіків до участі у прийнятті рішень на рівні законодавчої влади та органів місцевого самоврядування. Законопроектами пропонується внести зміни до законів України «Про забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків», «Про вибори народних депутатів України», «Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів» щодо забезпечення певного рівня представництва у виборчих списках кандидатів у депутати осіб тієї статі, яка менше представлена.

Луценко І.С. звернула увагу народних депутатів України на особливості та відмінності законопроектів. Так, проектом (реєстр. № 3411) встановлюються обмеження щодо кількості представників однієї статі у виборчих списках кандидатів у депутати на парламентських та місцевих виборах (в першій п’ятірці не більше 60 % і в кожній наступній десятці не більше 70%); у проекті (реєстр. № 3411-1) передбачено, що кількість кандидатів тієї статі, яка менш представлена у виборчому списку, повинна складати не менше ніж 35% від загальної кількості кандидатів у виборчому списку; предмет правового регулювання проекту (реєстр. № 3411-2) є набагато ширшим, оскільки він спрямований на встановлення гендерної рівності не лише у виборчому процесі, але й в інших сферах (інформаційних, трудових відносин, державної служби, тощо).

В ході обговорення цього питання, члени Комітету відзначили, що головною відмінністю між законопроектами є запропоновані механізми забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків в політичному та суспільному житті країни. У законопроекті реєстр. № 3411 норми щодо представництва обох статей чітко виписані, натомість у законопроекті реєстр. № 3411-1 вимоги щодо черговості включення до списку представників різних статей відсутні, що на практиці може призвести до того, що більшість або й усі представники певної статі можуть бути поза «прохідною» частиною списку. Положення законопроекту реєстр. № 3411-2 щодо участі жінок і чоловіків у виборчому процесі є менш вдалими у порівнянні з проектом реєстр. № 3411, а що торкається його норм по забезпеченню гендерної рівності в інших сферах суспільного життя, то вони потребують суттєвого вдосконалення. Перш за все уніфікації з положеннями чинного Закону України «Про засади запобігання та протидії дискримінації в Україні».

В обговоренні цього питання взяли участь: Кобилянська Л.С.,    Луценко І.С., Пацкан В.В., Попеску І.В., Філіпішина А.А., Шевченко А.В.

         УХВАЛИЛИ:

1.       Рекомендувати Верховній Раді України проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків у виборчому процесі), реєстр. № 3411, внесений народними депутатами України Кондратюк О.К., Томенком М.В., Яценюком А.П., Кличком В.В., Геращенко І.В., за результатами розгляду у першому читанні прийняти за основу.

2.       Співдоповідачем з цього питання визначити народного депутата України, Голову Комітету з питань прав людини, національних меншин і міжнаціональних відносин Пацкана Валерія Васильовича.

Результати голосування:

«за» - 5 (Джемілєв М., Луценко І.С., Пацкан В.В., Самойленко В.П., Шевченко А.В.);

«проти» - 2 (Гайдош І.Ф., Попеску І.В.);

«утримався» - 1 (Бенюк Б.М.).

 

Третє питання порядку денного:

СЛУХАЛИ: Голову Комітету Пацкана В.В. про проект Закону про функціонування української мови як державної та порядок застосування інших мов в Україні, реєстр. № 1233, внесений народними депутатами України Яворівським В.О., Матіос М.В., Фаріон І.Д., Бондаренком В.Д., Іллєнком А.Ю.

Голова підкомітету з питань міжнаціональних відносин Попеску І.В. поінформував членів Комітету про мету та основні положення законопроекту.

В ході обговорення народні депутати України відзначили, що окремі положення законопроекту є досить суперечливими, частина норм носить доволі радикальний характер та, у разі прийняття законопроекту, може викликати чималий суспільний резонанс. Так, передбачені законопроектом заходи, спрямовані на захист і підтримку мов національних меншин та регіональних мов, застосовуються за умови, якщо кількість осіб - носіїв відповідної мови національної меншини або регіональної мови, що проживають в межах територіальної громади села, селища, міста, на якій поширена ця мова, становить 30 відсотків і більше від чисельності населення такої територіальної громади, замість 10% передбачених статтею сьомою Закону  України «Про засади державної мовної політики».

Крім цього члени Комітету зауважили, що передбачені законопроектом перевірки, інспектування судів та діяльності суддів, експертизи судових рішень Уповноваженим із захисту державної мови, мов національних меншин, регіональних мов та службою мовних інспекторів на предмет дотримання порядку застосування державної мови у судочинстві та встановлених Національною комісією стандартів державної мови суперечить конституційному принципу самостійності та незалежності судової влади.

Серед іншого народні депутати України звернули увагу, що проектом передбачається створення низки  спеціальних органів та посад (Національної комісії зі стандартів державної мови, секретаріату Національної комісії зі стандартів державної мови, Центру української мови, Термінологічного центру української мови, Уповноваженого із захисту державної мови, мов національних меншин, регіональних мов, служби мовних інспекторів, секретаріату Уповноваженого із захисту державної мови, мов національних меншин, регіональних мов), діяльність та виконання функцій яких потребуватиме значних додаткових видатків державного бюджету. Разом з тим, у пояснювальній записці зазначено, що реалізація законопроекту не потребує додаткових витрат з державного бюджету України.

В обговоренні зазначеного питання взяли участь: Бударін М.П., Гайдош І.Ф., Пацкан В.В., Попеску І.В., Самойленко В.П., Філіпішина А.А., Шевченко А.В.

УХВАЛИЛИ:

Висновок та пропозиції внесені членами Комітету під час обговорення  проекту Закону про функціонування української мови як державної та порядок застосування інших мов в Україні, реєстр. № 1233, внесеного народними депутатами України Яворівським В.О., Матіос М.В., Фаріон І.Д., Бондаренком В.Д., Іллєнком А.Ю., направити до Комітету Верховної Ради України з питань культури і духовності, визначеного головним з підготовки даного законопроекту на розгляд Верховної Ради України. 

Результати голосування:

«за» - 7 (Гайдош І.Ф., Джемілєв М., Луценко І.С., Пацкан В.В.,  Попеску І.В., Самойленко В.П., Шевченко А.В.);

«утримався» - 1 (Бенюк Б.М.).

 

Четверте питання порядку денного:

СЛУХАЛИ: Голову Комітету Пацкана В.В. про проект Закону про внесення змін до Кримінально-виконавчого кодексу України (щодо забезпечення права засуджених осіб на користування мобільним зв'язком в установах виконання покарань), реєстр. № 2022, внесений народними депутатами України Павловським А.В., Бригинцем О.М.

Головний консультант секретаріату Комітету Надточій Л.І. поінформувала членів Комітету, що законопроектом пропонується внести зміни до статей 107 та 110 Кримінально-виконавчого кодексу України з метою забезпечення захисту права засуджених осіб на телефонні розмови, у тому числі у мережах рухомого (мобільного) зв’язку без обмеження їх кількості під контролем адміністрації.

В ході обговорення народні депутати України акцентували увагу на необхідності підвищення рівня захисту прав і свобод громадян, які відбувають покарання у місцях позбавлення волі, та забезпечення дотримання чинного законодавства та міжнародних зобов’язань України у сфері виконання покарань.

Члени Комітету наголошували на зосередженні зусиль Державної пенітенціарної служби України на вжитті додаткових заходів щодо забезпечення реалізації гарантованих Кримінально-виконавчим кодексом України прав засуджених на здійснення ними телефонних розмов без обмеження їх кількості під контролем адміністрації. На думку народних депутатів України належне правове забезпечення врегулювання цих питань сприяло б уникненню корупційних дій в установах виконання покарань та порушенню гарантованих чинним законодавством України прав засуджених.

Разом з тим члени Комітету зазначили, що запропонований законопроект не враховує положень Європейських пенітенціарних правил, які передбачають можливість обмеження або взяття під контроль контактів засуджених, якщо це необхідно для продовження кримінального розслідування, підтримання порядку та безпеки, запобігання злочинів та захисту жертв злочинів. Внесений законопроект не містить положень щодо механізму здійснення контролю за розмовами засуджених по мобільному телефону та можливості блокування певних розмов, що може зашкодити здійсненню правосуддя та боротьбі із злочинністю. Надання можливості засудженим, які тримаються у виправних колоніях закритого типу, користуються рухомим (мобільним) зв’язком без належного контролю адміністрації може також призвести до координації дій із засудженими, які відбувають покарання в інших установах виконання покарань, порушення правопорядку в місцях позбавлення волі та вчинення нових злочинів. Без передбачення запобіжних положень у законопроекті дане нововведення призведе до неможливості контролю змісту бесід засуджених, що може призвести до вчинення ними нових злочинів та зашкодити інтересам боротьби із злочинністю.

В обговоренні цього питання взяли участь: Джемілєв М., Луценко І.С., Мотлях С.Г., Остренко І.М., Пацкан В.В., Самойленко В.П., Шевченко А.В.

УХВАЛИЛИ:

Висновок та пропозиції внесені членами Комітету під час обговорення  проекту Закону про внесення змін до Кримінально-виконавчого кодексу України (щодо забезпечення права засуджених осіб на користування мобільним зв'язком в установах виконання покарань), реєстр. № 2022, внесеного народними депутатами України Павловським А.В., Бригинцем О.М., направити до Комітету Верховної Ради України з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності, визначеного головним з підготовки даного законопроекту на розгляд Верховної Ради України. 

Таке рішення було підтримано усіма присутніми на засіданні членами  Комітету.

 

Різне:

 

СЛУХАЛИ: Голову Комітету Пацкана В.В. про колективне звернення засобів масової інформації та громадських організацій румунської національної меншини Чернівецької області щодо проблем із трансляцією радіопрограм українською та румунською мовами в їхньому регіоні.

УХВАЛИЛИ:

Звернутись до Кабінету Міністрів України та Державного комітету телебачення і радіомовлення України щодо відновлення радіотрансляції на середніх хвилях передач «Радіо Культура» українською мовою і «Всесвітньої Служби радіомовлення України» румунською мовою.

Таке рішення було підтримано усіма присутніми на засіданні членами  Комітету.

 

 

 

 

Голова Комітету                                                                             Пацкан В.В.

 

 

Секретар Комітету                                                                         Гайдош І.Ф.