18 грудня у Верховній Раді України відбувся Форум "Законодавчі механізми забезпечення ґендерної рівності у виборчому процесі"

15 грудня 2015, 11:51

 

18 грудня у Верховній Раді України - за спільної ініціативи  підкомітету з питань ґендерної рівності та недискримінації Комітету з прав людини, національних меншин та міжнаціональних відносин, МФО «Рівні можливості,  Національного демократичного інституту – відбувся Форум «Законодавчі механізми забезпечення ґендерної рівності у виборчому процесі».

В обговоренні взяли участь народні депутати України Альона Бабак, Світлана Заліщук, Олександр Черненко, представники Офісу уповноваженого ВРУ з прав людини Аксана Філіпішина, Мирослава Дігтяр; представники Міністерства соціальної політики України, Національного демократичного інституту (Лора Джуетт, Мері О’Хейґен;  Олена Єна; Тетяна Білявська); Міжнародної фундації виборчих систем (IFES) (Пітер Ербен, Тетяна Бібик, Денис Ковриженко); представники вищих навчальних закладів, організацій громадянського суспільства, незалежні ґендерні експерти. 

У вступній промові пан Роман Ващук зазначив, що питання ґендерної рівності посідають важливе місце у політиці Канади; підкреслив  значення  забезпечення рівності для сталого розвитку країни; наголосив на необхідності розширення  участі жінок у прийнятті рішень, оскільки це сприятиме новим сферам впливу, більш відкритій політиці, підвищенні якості управління.

Міжнародні експерти поділилися своїми напрацюваннями у сфері забезпечення  механізмів ґендерної рівності у виборчому процесі.

Мері О’Хейґен, старший директор Національного демократичного інституту, представила  результати ґендерного моніторингу місцевих виборів, імпліцитних асоціативних тестів  та глибинних інтерв’ю,  на основі яких були зроблені висновки щодо ставлення респондентів до гендерного паритету; визначені  перешкоди на шляху жіночої політичної участі, серед яких – нерівний доступ до ресурсів для ведення кампанії, недосконалість виборчого законодавства.  

Презентація Пітер Ербена, директора IFES в Україні,  була присвячена механізмам ґендерної рівності в умовах різних виборчих систем;  гендерним квотам, їх різновидам; особливостям застосування квот в системах з відкритими і закритими списками; видам санкцій за недотримання норм закону. 

 

Чи спрацювали ґендерні квоти в Україні? Яким має бути механізм втілення позитивних дій, якими мають бути санкції за його невиконання? Як узгодити застосування квот з системою відкритих списків? Чи достатньо лише застосування квот для розширення доступу жінок до участі у виборчому процесі?

Ці та інші питання  стали предметом обговорення на Форумі.

Основною причиною не спрацювання квот  було  названо невизначеність механізмів відповідальності за його недотримання; відсутність санкцій за невиконання партіями  вимоги закону щодо обов’язкового 30% представництва осіб однієї статі у списках кандидатів.

Серед інших причин відзначалося те, що норма щодо ґендерної квоти була  включена на завершальному етапі підготовки Закону, що не дозволило чітко виписати механізм її втілення, а також відсутність широкого суспільного обговорення значення квот - спеціальних тимчасових заходів -  для усунення  дисбалансу між можливостями жінок і чоловіків.

Недостатній вплив квоти на результати виборів пояснювався тим, що жінки в меншій мірі були представлені серед лідерів списків,  мали меншу інформаційну підтримку; часто виступали в ролі технічних кандидатів.  

Підкреслювалося значення заохочення за дотримання квот. В якості прикладу  було наведено положення Закону про державне фінансуванням партій,  згідно з яким 10% з фонду будуть отримувати партії, які дотримуються гендерного квотування.

Разом з тим було підкреслено, що лише квотами неможливо вирішити проблему рівноправної участі жінок і чоловіків у політиці.

Зосереджувалася увага на значенні партійної підтримки, заохочення жінок, усвідомлення суспільством ідеї цінності жіночої політичної участі;  недопустимості стереотипного сприйняття, в першу чергу політичною елітою статусу і ролі жінок і чоловіків у суспільстві; подвійних стандартів в оцінювані можливостей, потенціалу та досягнень жінок і чоловіків.

 

Висновки

Під час Форуму було досягнуто консенсусу щодо того, що застосування квот – важливий механізм збалансування можливостей жінок і чоловіків бути обраними;  проте закон потребує удосконалення в частині визначення відповідальності,  санкцій за його  порушення або невиконання.

 

Було запропоновано:

- Чітко виписати механізм застосування квот у базовому Законі «Про забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків», і на основі норм і положень Закону - вносити зміни  і доповнення до виборчого законодавства.

- Законодавчо закріпити за ЦВК контроль за вимогою 30% представництва осіб іншої статі  у виборчих списках. 

- Законодавчо закріпити за ЦВК, ТВК повноваження організовувати навчання членів комісій з питань забезпечення ґендерної рівності у виборчому процесі.

- Закріпити у законодавстві відповідальність партійних організацій  за дотримання ґендерної рівності у виборчому процесі.

 

Партіям:

- Забезпечувати дотримання рівноправної участі жінок у виборчому процесі протягом всього виборчого циклу.

- Забезпечувати ґендерну рівність при відборі кандидатів, розподілі  коштів  та наданні підтримки.  

- Включити питання ГР до статуту партій, програм  та стратегій.

- Забезпечувати підготовку жінок-кандидаток, особливо тих, які висуваються вперше.  

 

Для розширення участі жінок у політиці було запропоновано:

- Створювати бази даних жінок-лідерок.

- Розбудовувати мережі жінок- кандидаток та депутаток.

 

Пропозиції учасників Форуму будуть враховані робочою групою з напрацювання змін до законодавства з питань забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків, що була створена у  підкомітеті з питань гендерної рівності та недискримінації Комітету з прав людини, національних меншин та міжнаціональних відносин,  що в перспективі   дозволить закласти  фундамент для стійкої та результативної участі жінок у політиці.