РЕКОМЕНДАЦІЇ слухань у Комітеті Верховної Ради України з питань прав людини, національних меншин і міжнаціональних відносин "Стан дотримання прав внутрішньо переміщених осіб та громадян України, які проживають на тимчасово окупованій території України та на території, не контрольованій українською владою в зоні проведення антитерористичної операції"
06 березня 2015, 13:28
Ухвалено рішенням Комітету
з питань прав людини, національних меншин
і міжнаціональних відносин
Протокол № 7 від 05.03.2015 р.
РЕКОМЕНДАЦІЇ
слухань у Комітеті Верховної Ради України з питань прав людини, національних меншин і міжнаціональних відносин «Стан дотримання прав внутрішньо переміщених осіб та громадян України, які проживають на тимчасово окупованій території України та на території, не контрольованій українською владою в зоні проведення антитерористичної операції».
Конституція України гарантує захист прав та основних свобод її громадян в державі та за її межами за будь-яких внутрішньополітичних, соціально-економічних та інших обставин та незалежно від місця проживання.
На жаль, за останній рік в Україні відбулися події, які суттєво та драматично вплинули на забезпечення громадянських прав значної частини населення держави. Внаслідок неприхованої агресії Російської Федерації в березні 2015 року була анексована територія Автономної Республіки Крим та розв’язано збройний конфлікт в Донецькій та Луганській областях.
Внаслідок цих подій Україна, вперше у своїй історії, зустрілась з таким явищем, як внутрішньо переміщені особи. Згідно з офіційною інформацією, станом на 10 лютого 2015 року з тимчасово окупованої території та районів проведення антитерористичної операції до інших регіонів переселено більше 1 млн. осіб. Найбільше внутрішньо переміщених осіб прибуло з Донецької та Луганської областей. З Автономної Республіки Крим та міста Севастополь – переселилось до материкової України більше 20 тис. осіб. З них, майже половина - кримські татари. За інформацією Управління Верховного комісара ООН у справах біженців станом на 4 лютого 2015 року кількість внутрішньо переміщених осіб складає 978300 осіб. При цьому УВКБ ООН зазначає, що, оскільки процес становлення централізованої системи реєстрації до цього часу не завершено, реальна кількість осіб, переміщених всередині країни залишається невідомою.
Таким чином, близько 2% усього населення України є внутрішньо переміщеними особами.
Більше всього внутрішньо переміщених осіб розміщено у Харківській, Луганській, Донецькій, Дніпропетровській, Запорізькій, Київській областях та в місті Київ. Найменша кількість розселено у Тернопільській, Чернівецькій, Івано-Франківській, Волинській, Закарпатській та Рівненській областях.
Забезпечення прав та допомога внутрішньо переміщеним особам здійснюється у відповідності з Законами України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» (від 15 квітня 2014 року), «Про створення вільної економічної зони «Крим» та про особливості здійснення економічної діяльності на тимчасово окупованій території України» (від 12 серпня 2014 року) та «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» (від 20 жовтня 2014 року).
Зокрема, Законом України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» забезпечується реалізація гарантованих Конституцією України прав і свобод громадян України, створення належних умов соціальної адаптації, забезпечення тимчасовим житлом, сприяння у працевлаштуванні, продовження здобуття освіти внутрішньо переміщеним особам. Крім того, передбачено їх захист від дискримінації та примусового повернення, допомогу з добровільним поверненням.
Кабінетом Міністрів України прийнято низку Постанов з різних аспектів допомоги внутрішньо переміщеним особам. На їх виконання Урядом України здійснюється низка практичних заходів. Зокрема сере них:
· у Дніпропетровській, Запорізькій та Харківській областях проводяться заходи з підготовки будівництва стаціонарних транзитних містечок із будинків модульного типу.
· забезпечено безоплатне перевезення громадян із зони АТО в інші регіони України.
· збільшено обсяги гуманітарної допомоги населенню, що проживає в зоні АТО
· Міністерство соціальної політики України проводить активну роботу з відновлення соціальних виплат та надання внутрішньо переміщеним особам допомоги у працевлаштуванні.
· Створене Державне агентство з питань відновлення Донбасу завданням якого є відновлення об’єктів промисловості, соціальної і транспортної інфраструктури, житлового фонду та систем життєдіяльності населених пунктів Донецької та Луганської областей, що зазнали пошкоджень у результаті АТО задля створення умов для повернення ВПО у свої домівки.
Урядом створено Міжвідомчий координаційний штаб з питань, пов‘язаних із соціальним забезпеченням громадян України, які переміщуються з тимчасово окупованої території та районів проведення антитерористичної операції.
У кожній області на базі територіальних підрозділів Державної служби України з надзвичайних ситуацій створені регіональні штаби. Для організації допомоги в переміщенні з районів проведення антитерористичної операції, поселенні та соціальному забезпеченні громадяни можуть звернутися до регіональних штабів.
Для надання допомоги особам, які переміщуються з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції, для покриття витрат на проживання, у Державному бюджеті України на 2015 рік Міністерству соціальної політики України спочатку було передбачено кошти у сумі 510 млн. гривень з яких вже використано 357,1 млн. гривень. Окрім того, з резервного фонду Державного бюджету України на реалізацію відповідних постанов Кабінету Міністрів України, пов’язаних з допомогою внутрішньо переміщеним особам або особам, які проживають на території проведення антитерористичної операції, профінансовано ще близько 25 млн. гривень. Значна частина заходів, пов’язаних з допомогою внутрішньо переміщеним особам здійснюється за рахунок місцевих бюджетів, головним чином - обласних державних адміністрацій.
Наразі, для надання щомісячної адресної допомоги особам, які переміщуються з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції, для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг у змінах до Державного бюджету України, прийнятих Верховною Радою України, на 2015 рік Міністерству соціальної політики України передбачено кошти у сумі 3 млрд. 360 млн. гривень з яких вже використано 357,1 млн. гривень.
Міжнародна спільнота також надає значну гуманітарну допомогу. Однією з найбільш активних організацій системи ООН з надання допомоги внутрішньо переміщеним особам в Україні є Управління верховного комісара ООН у справах біженців (УВКБ ООН). На потреби надання гуманітарної допомоги Регіональне представництво УВКБ ООН у в Білорусі, Молдові, Україні виділило понад 12 млн. дол. США. За рахунок цих коштів, в рамках спеціальних Угод здійснюється безпосередня допомога внутрішньо переміщеним особам у Львівській, Київській, Дніпропетровській, Запорізькій та інших областях України. В межах своїх повноважень гуманітарну допомогу надають: Програма розвитку ООН (ПРООН), Всесвітня організація охорони здоров’я (ВООЗ), Фонд ООН у галузі народонаселення (ЮНФПА), Дитячий фонд ООН (ЮНІСЕФ), Виконавча рада Всесвітньої продовольчої програми (ВПП) Міжнародна федерація товариств Червоного Хреста і Червоного Півмісяця (МФТЧХ), Міжнародного Комітету Червоного Хреста України (МКЧХ), дипломатичні представництва низки держав, іноземні національні інституції, благодійні фонди та організації. Свій неоціненний вклад в допомогу внутрішньо переміщеним особам вніс волонтерський рух, громадські благодійні фонди, організації та окремі громадяни України.
В той же час, аналіз ситуації, яка склалася з допомогою внутрішньо переміщеним особам та громадянам України, які проживають в Автономній Республіці Крим та районах проведення антитерористичної операції свідчить про низку системних проблем, які існують в законодавчому забезпеченні процесу допомоги та захисту їх прав. Існує і низка інституційних проблем, які потребують термінового вирішення для створення більш ефективного механізму допомоги.
З метою підвищення ефективності законодавчого та інституційного впливу держави на процес допомоги внутрішньо переміщеним особам та громадянам України, які проживають в Автономній Республіці Крим та районах проведення антитерористичної учасники слухань рекомендують:
1. Верховній Раді України:
1.1 Розглянути внесені та зареєстровані у Верховній Раді України проекти таких законів України та постанов Верховної Ради України:
· Про внесення змін до деяких законів України щодо посилення гарантії дотримання прав і свобод внутрішньо переміщених осіб (реєстр. №2166 від 18.02.2015 р.);
· Про внесення змін до закону України "Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб" (щодо компенсації вартості пошкодженого майна внутрішньо переміщених осіб) (реєстр. №2167 від 18.02.2015 р.);
· Про внесення змін до Митного кодексу України (щодо зменшення строку тимчасового зберігання товарів гуманітарної допомоги для внутрішньо переміщених осіб) (реєстр. 1419 від 11.12.2014 р.);
· Про внесення змін до Податкового кодексу України (щодо звільнення від оподаткування доходів у вигляді гуманітарної, благодійної, технічної допомоги, отриманих внутрішньо переміщеними особами) (реєстр.1420 від 11.12.2014 р.);
· Про внесення змін до Закону України "Про гуманітарну допомогу" (щодо недопущення затягування строків проведення санітарного, ветеринарного, фітосанітарного, радіологічного та екологічного контролю гуманітарної допомоги) (реєстр. №1509 від 18.12.2014 р.);
· Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення соціального захисту внутрішньо переміщених осіб (реєстр. №1496 від 17.12.2014 р.);
· Проект Постанови про забезпечення своєчасних виплат пенсій та державної соціальної допомоги особам, які залишилися проживати на окремих територіях у районі проведення антитерористичної операції в Донецькій і Луганській областях ( реєстр. № 2065 від 06.02.2015 р.)
1.2 Забезпечити проведення у травні 2015 року Парламентських слухань на тему: "Про державну політику щодо соціального захисту та забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб".
У зв’язку з цим внести відповідні зміни до проекту Постанови про проведення парламентських слухань на тему: "Про державну політику щодо соціального захисту внутрішньо переміщених осіб" (у квітні 2015 року) (реєстр. №2087 від 10.02.2015 р.)
2. Кабінету Міністрів України:
2.1 З урахуванням практики застосування норм Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» розробити та внести на розгляд Верховної Ради України зміни та доповнення до нього, які забезпечували б у повному обсязі реалізацію прав і свобод внутрішньо переміщених осіб, як громадян України, так і іноземців та осіб без громадянства. Також внести зміни, що дозволять якнайшвидше виявити та взяти на облік дітей – внутрішньо переміщених осіб, які переміщуються без супроводу батьків.
2.2 Розробити та внести на розгляд Верховної Ради України законодавчі пропозиції, які врегулюють видачу документів про цивільний стан внутрішньо переміщеної особи на підставі інформації, що міститься в документах, виданих окупаційною владою Автономної Республіки Крим або органами, які функціонують на неконтрольованій українською владою території.
2.3 Розробити та внести на розгляд Верховної Ради України законодавчі пропозиції, що врегульовують проблему прийняття громадянами України спадщини, яка розташована на тимчасово окупованій території Автономної Республіки Крим, території проведення антитерористичної операції або на неконтрольованій українською владою території.
2.4 Розробити та внести на розгляд Верховної Ради України зміни до Закону «Про створення вільної економічної зони «Крим» та про особливості здійснення економічної діяльності на тимчасово окупованій території України», які приводять його у відповідність з Законом України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» та Податковим Кодексом України. Зокрема, привести поняття «нерезидента» у відповідність до положень п. 14.1.122 Податкового Кодексу України.
2.5 Розробити та внести на розгляд Верховної Ради України зміни до Закону України « Про компенсацію громадянам втрати частини доходів у зв'язку з порушенням строків їх виплати», які враховували б компенсацію внутрішньо переміщеним особам не профінансованих та не отриманих ними соціальних виплат (декретних відпусток, відпускних, лікарняних тощо).
2.6 Розробити та внести на розгляд Верховної Ради України зміни до Закону України «Про безоплатну правову допомогу» та Закону України «Про прокуратуру», які передбачали б надання безоплатної вторинної правової допомоги особам, на яких поширюється дія Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб», з питань, пов’язаних з їх соціальним захистом.
2.7 Розробити та внести на розгляд Верховної Ради України зміни до законодавства України, які скасовують оподаткування гуманітарної допомоги фізичним особам, яка надається у грошовій формі.
2.8 Прискорити підписання Угоди між Урядом України та Організацією Об’єднаних націй про заходи з спрощення процедури ввезення, вивезення та транзиту вантажів надзвичайної гуманітарної допомоги і майна персоналу з надання надзвичайної гуманітарної допомоги.
2.9 З урахуванням пропозицій Всеукраїнської благодійної фундації "Право на Захист" та інших громадських ініціатив і з метою приведення нормативно-правових актів Кабінету Міністрів України у відповідність з Законом України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб», розробити та внести зміни до таких постанов Кабінету Міністрів України:
· "Про надання щомісячної адресної допомоги особам, які переміщуються з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції, для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг" від 1 жовтня 2014 р. № 505 (додаток до Рекомендацій № 1);
· "Про облік осіб, які переміщуються з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції" від 1 жовтня 2014 р. № 509 (додаток до Рекомендацій № 2);
· "Про затвердження Порядку використання коштів, що надійшли від фізичних та юридичних осіб для надання одноразової грошової допомоги постраждалим особам та особам, які переміщуються з тимчасово окупованої території України або району проведення антитерористичної операції" від 1 жовтня 2014 року № 535 (додаток до Рекомендацій № 3);
· "Деякі питання фінансування бюджетних установ, здійснення соціальних виплат населенню та надання фінансової підтримки окремим підприємствам і організаціям Донецької та Луганської областей" від 7 листопада 2014 р. № 595;
· «Деякі питання Державного агентства з питань відновлення Донбасу» від 26 листопада 2014 року №655.
2.10 Внести зміни до Постанови Кабінету Міністрів України “Про створення єдиної системи залучення, використання та моніторингу міжнародної технічної допомоги” від 15 лютого 2002 р. № 153, які дозволять включити до проектів міжнародної технічної допомоги проекти з надання гуманітарної допомоги, які фінансуються іншими державами, міжнародними або багатосторонніми донорами та спростити процес реєстрації проектів та організацій, які їх реалізують, звільнити від сплати податків з коштів, які закладені у ці проекти, включаючи - з коштів на адміністративні потреби.
2.11 Розробити та в скорочені терміни затвердити нормативно - правові акти, які у повному обсязі передбачали б забезпечення соціальних потреб громадян, які проживають на неконтрольованій українською владою території.
2.12 На виконання абзацу п'ятого частини першої статті 9 Закону України "Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб" розробити та затвердити порядок забезпечення органами державної виконавчої влади, органами місцевого самоврядування та суб'єктами приватного права можливості безоплатного тимчасового проживання (за умови оплати особою вартості комунальних послуг) внутрішньо переміщених осіб.
2.13 На виконання вимог ст. 10 Закону України «Про забезпечення прав і потреб внутрішньо переміщених осіб» щодо координації та контролю діяльності органів виконавчої влади в процесі забезпечення прав та свобод внутрішньо переміщених осіб, визначити структурний підрозділ Кабінету Міністрів України або визначити центральний орган виконавчої влади, який буде координувати роботу профільних міністерств і відомств у цій сфері та систематизувати комплексну допомогу і захист прав внутрішньо переміщених осіб.
2.14 Розробити порядок компенсації внутрішньо переміщеним особам за зруйноване та пошкоджене в ході антитерористичної операції нерухоме майно.
2.15 Розробити державну стратегію ефективного застосування потенціалу внутрішньо переміщених осіб, в якій передбачити можливість розвитку творчого, трудового та економічного потенціалу цієї категорії осіб.
2.16 Розробити та внести відповідні зміни до Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій, які б передбачали можливість отримання пенсійних виплат за електронною справою пенсіонера та подання заяви на призначення/переведення пенсійних виплат для внутрішньо переміщених осіб через їх представників.
2.17 Рекомендувати Міністерству юстиції України внести зміни до Наказу № 1197/5 від 23.07.2014 та збільшити перелік областей України, в яких можуть здійснюватись реєстраційні дії за заявами юридичних/фізичних осіб – підприємців, які мають статус внутрішньо переміщених осіб.
2.18 Розробити та запровадити Програму комплексної підтримки внутрішньо переміщених осіб в якій передбачити створення механізму соціальної реабілітації вразливих груп внутрішньо переміщених осіб (діти, інваліди, особи похилого вік, інші) та соціальної адаптації соціально інтегрованих внутрішньо переміщених осіб в місцях їх постійного проживання.
2.19 Розробити державну комплексну програму з відновлення житлового комплексу та інфраструктури на територіях Донецької та Луганської областей, контрольованих українською владою.
2.20 Розробити й запровадити комплексну державну соціально-економічну програму добровільного повернення внутрішньо переміщених осіб з зони проведення антитерористичної операції до місць постійного проживання Донецькій та Луганській областях України.
2.21 При вдосконаленні законодавчої бази щодо захисту прав внутрішньо переміщених осіб врахувати рекомендації «Стан дотримання прав внутрішньо переміщених осіб та громадян України, які проживають на тимчасово окупованій території України та на території, не контрольованій українською владою в зоні проведення антитерористичної операції» підготовлені фахівцями Національного інституту стратегічних досліджень. (додаток до Рекомендацій №4)
3. Службі Безпеки України:
Переглянути і привести у відповідність до Закону України "Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб" та у відповідності до побажань міжнародних гуманітарних організацій і міжнародної практики наказ СБУ №27 від 22.01.2015 "Про затвердження Тимчасового порядку контролю за переміщенням осіб, транспортних засобів та вантажів вздовж лінії зіткнення у межах Донецької та Луганської областей", з метою спрощення процедури в’їзду/виїзду представників міжнародних гуманітарних організацій, а також громадян України із зони проведення антитерористичної операції.
4. Національному банку України:
Переглянути постанову Правління НБУ № 699 від 03 листопада 2014 року “Про застосування окремих норм валютного законодавства під час режиму тимчасової окупації на території вільної економічної зони “Крим” (з урахуванням змін, внесених постановою № 810 від 16 грудня 2014 року) з метою скасування норм, які обмежують доступ до банківських послуг громадян за ознакою місця їх проживання (реєстрації місця проживання).
Додаток № 1
до Рекомендацій слухань у Комітеті Верховної Ради України з питань прав людини, національних меншин і міжнаціональних відносин «Стан дотримання прав внутрішньо переміщених осіб та громадян України, які проживають на тимчасово окупованій території України та на території, не контрольованій українською владою в зоні проведення антитерористичної операції» від 18 лютого 2015 р..
ПОРІВНЯЛЬНА ТАБЛИЦЯ
до проекту Постанови Кабінету Міністрів України
"Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 01 жовтня 2014 р. № 505"
Додаток № 2
до Рекомендацій слухань у Комітеті Верховної Ради України
з питань прав людини, національних меншин і міжнаціональних відносин «Стан дотримання прав внутрішньо переміщених осіб та громадян України, які проживають на тимчасово окупованій території України та на території, не контрольованій українською владою в зоні проведення антитерористичної операції» від 18 лютого 2015 р..
ПОРІВНЯЛЬНА ТАБЛИЦЯ
до проекту Постанови Кабінету Міністрів України
"Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 01 жовтня 2014 р. № 509"*
* В тексті постанови "Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 01 жовтня 2014 р. № 509" першим пунктом передбачити внесення відповідних змін до постанови № 509, які пропонуються нижче у порівняльній таблиці, а другим пунктом визначити наступне:
"ІІ. Для осіб, які до набрання чинності цією постановою отримали довідку про взяття на облік особи, яка переміщується з тимчасово окупованої території України або району проведення антитерористичної операції, факт внутрішнього переміщення підтверджується цією довідкою.
Довідки про взяття на облік особи, яка переміщується з тимчасово окупованої території України або району проведення антитерористичної операції, видані до набрання чинності цією постановою, є чинними протягом строку, передбаченого абзацом 2 частини восьмої статті 4 Закону України "Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб" і не підлягають обміну або заміні."
Чинна редакція | Редакція із запропонованими змінами | ||||||||
Постанова Кабінету Міністрів України від 1 жовтня 2014 р. № 509 "Про облік осіб, які переміщуються з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції" (Офіційний вісник України, 2014, № 81, стор. 43, ст. 2296) | |||||||||
назва Постанови "Про облік осіб, які переміщуються з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції" | назва Постанови "Про облік внутрішньо переміщених осіб" | ||||||||
1. Затвердити Порядок оформлення і видачі довідки про взяття на облік особи, яка переміщується з тимчасово окупованої території України або району проведення антитерористичної операції, що додається. | 1. Затвердити Порядок оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, що додається. | ||||||||
2. Міністерству соціальної політики вжити заходів для створення та ведення Єдиної інформаційної бази даних про взятих на облік осіб, які переміщуються з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції. | 2. Міністерству соціальної політики вжити заходів для створення та ведення Єдиної інформаційної бази даних про взятих на облік внутрішньо переміщених осіб. | ||||||||
Порядок оформлення і видачі довідки про взяття на облік особи, яка переміщується з тимчасово окупованої території України або району проведення антитерористичної операції, затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 1 жовтня 2014 року № 509 | |||||||||
назва Порядку Порядок оформлення і видачі довідки про взяття на облік особи, яка переміщується з тимчасово окупованої території України або району проведення антитерористичної операції | назва Порядку Порядок оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи | ||||||||
1. Цей Порядок регулює механізм видачі довідки про взяття на облік особи, яка переміщується з тимчасово окупованої території України або району проведення антитерористичної операції (далі - довідка). Довідка є документом, який видається громадянам України, іноземцям та особам без громадянства, які постійно проживають на території України і переміщуються з тимчасово окупованої території або району проведення антитерористичної операції (далі - особа, яка переміщується). | 1. Цей Порядок регулює механізм оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи (далі - довідка). Довідка є документом, який видається особам, визначеним частиною першою статті 1 Закону України "Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб" (далі – внутрішньо переміщена особа). | ||||||||
2. Для отримання довідки повнолітня особа, яка переміщується, звертається особисто або через законного представника із заявою про взяття на облік, форму якої затверджує Мінсоцполітики, до структурного підрозділу з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі утворення) рад (далі - уповноважені органи). Для отримання довідки про взяття на облік неповнолітніх дітей, які переміщуються без батьків або членів сім’ї, заява подається їх опікуном чи піклувальником або законним представником. У разі коли особа, яка переміщується, розміщується регіональним штабом з питань, пов’язаних із соціальним забезпеченням громадян України, які переміщуються з тимчасово окупованої території та районів проведення антитерористичної операції (далі - регіональний штаб), заява подається посадовій особі уповноваженого органу, залученій в установленому порядку до участі в роботі регіонального штабу. Прийняття заяв та видача довідок про взяття на облік можуть здійснюватися в місцях проживання осіб, які переміщуються, працівниками житлово-експлуатаційних організацій або уповноваженими особами, визначеними виконавчими органами сільських і селищних рад, за погодженням з уповноваженим органом. За результатами проведеної роботи працівники житлово-експлуатаційних організацій та уповноважені особи подають що тижня уповноваженому органу звіт. | 2. Для отримання довідки внутрішньо переміщена особа має звернутися до уповноваженого органу із заявою про отримання довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи. Заява внутрішньо переміщеною особою подається особисто, а дітьми, дітьми-сиротами, дітьми, позбавленими батьківського піклування, недієздатними особами або особами, дієздатність яких обмежено, - через законного представника (далі - заявник). У випадку відсутності законного представника у дітей-сиріт або дітей, позбавлених батьківського піклування, або якщо діти прибувають без супроводження, таку заяву від їх імені подають органи опіки та піклування, що розташовані за місцем виявлення таких дітей. Заява підписується заявником або його законним представником, який дає згоду на обробку, використання, зберігання його персональних даних та персональних даних осіб, законним представником яких він є. Студенти, які здобували певний освітньо-кваліфікаційний рівень та мали реєстрацію місця проживання в гуртожитках, після зняття з реєстрації мають право на отримання довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи у випадку, якщо не бажають повернутися до попереднього місця проживання через обставини, зазначені у статті 1 Закону України "Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб". | ||||||||
3. Заява про взяття на облік повинна містити таку інформацію про заявника: прізвище, ім’я та по батькові; громадянство (підданство); дата та місце народження; стать; відомості про склад сім’ї, у тому числі про неповнолітніх осіб, які прибули разом із заявником; відомості про зареєстроване та фактичне місце перебування; адреса, за якою з особою може здійснюватися офіційне листування або вручення офіційної кореспонденції, та контактний номер телефону; реєстраційний номер облікової картки платника податків за наявності інформації (крім фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідному органу державної фіскальної служби і мають відмітку в паспорті або які не є громадянами України); обставини, що спричинили переміщення з тимчасово окупованої території України та району проведення антитерористичної операції; наявність у будь-кого із членів сім’ї у володінні житлового приміщення, розташованого в регіонах інших, ніж тимчасово окупована територія України та райони проведення антитерористичної операції; відомості про місце роботи та час, з якого особа там працює; відомості про житлові, соціальні, медичні, освітні та інші потреби. Заявник дає згоду на обробку, використання, зберігання його персональних даних та персональних даних неповнолітніх осіб, які переміщуються разом з ним, відповідно до Закону України “Про захист персональних даних”. Інформація про персональні дані осіб, які переміщуються, може передаватися до агенцій ООН та Міжнародного Комітету Червоного Хреста за згодою заявника. | 3. Заява повинна містити таку інформацію про заявника: прізвище, ім’я, по батькові; громадянство; дату та місце народження; стать; відомості про неповнолітніх внутрішньо переміщених осіб, які прибули разом з ним (у разі необхідності); відомості про зареєстроване та фактичне місце проживання; адресу, за якою з особою може вестися офіційне листування або вручення офіційної кореспонденції, та номер телефону; обставини, що спричинили внутрішнє переміщення; декларацію особи про непричетність такої особи до скоєння злочинів або співучасті у злочинах: дії, спрямовані на насильницьку зміну чи повалення конституційного ладу або на захоплення державної влади; посягання на територіальну цілісність і недоторканність України; терористичний акт; втягнення у вчинення терористичного акту; публічні заклики до вчинення терористичного акту; створення терористичної групи чи терористичної організації; сприяння вчиненню терористичного акту; фінансування тероризму; здійснення геноциду, злочину проти людяності або військового злочину; відомості про житлові, соціальні, медичні, освітні та інші потреби; згоду на обробку персональних даних відповідно до Закону України "Про захист персональних даних". Інформація про персональні дані внутрішньо переміщених осіб може передаватися до агенцій ООН, Міжнародного Комітету Червоного Хреста і Червоного Півмісяця або до інших організацій на основі договору про співпрацю між організацією та центральним органом виконавчої влади з формування та забезпечення реалізації державної політики у сфері соціального захисту населення за згодою заявника. | ||||||||
4. Разом із заявою про взяття на облік особа, яка переміщується, пред’являє: громадянин України - паспорт громадянина України або інший документ, що посвідчує особу; іноземець або особа без громадянства - паспортний документ, посвідку на постійне проживання або інший документ, що посвідчує особу. У разі втрати або викрадення документів, що посвідчують особу, особа, яка переміщується, повідомляє про це територіальним підрозділам ДМС за місцем перебування, які в одноденний строк видають тимчасове посвідчення, що підтверджує особу громадянина України, іноземця або особу без громадянства. У разі подання заяви законним представником особи, яка переміщується, додатково пред’являються: документ, що посвідчує особу законного представника; документ, що підтверджує повноваження особи як законного представника, крім випадків, коли законними представниками є батьки (усиновлювачі). | 4. Разом із заявою заявник подає: документ, що посвідчує особу та підтверджує громадянство України, або тимчасове посвідчення, що підтверджує особу громадянина України; у разі наявності - документ, що підтверджує факт проживання на території адміністративно-територіальної одиниці, з якої здійснюється внутрішнє переміщення у зв’язку з обставинами, визначеними у статті 1 Закону України "Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб" (документ, що підтверджує громадянство України, посвідчує особу чи її спеціальний статус з відміткою про реєстрацію місця проживання, військовий квиток з відомостями про проходження військової служби, трудова книжка із записами про здійснення трудової діяльності, документ, що підтверджує право власності на нерухоме майно тощо); у разі необхідності - свідоцтво про народження дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування. У разі подачі заяви законним представником додатково подаються: документ, що посвідчує особу законного представника; документ, що підтверджує повноваження особи як законного представника, крім випадків, коли законними представниками є батьки (усиновлювачі). | ||||||||
5. З метою обліку осіб, які переміщуються, уповноважений орган веде Єдину інформаційну базу даних про взятих на облік осіб, які переміщуються з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції, держателем якої є Мінсоцполітики, до якої включається інформація про особу, яка переміщується, зазначена у поданій заяві про взяття на облік відповідно до пункту 3 цього Порядку, а також дата видачі довідки, назва уповноваженого органу, що її видав, та інформація про задоволення заявлених потреб, надані послуги (виплати). Для ідентифікації в зазначеній базі даних може міститися фотографічне зображення особи, яка переміщується. | 5. Для ідентифікації особи в Єдиній інформаційній базі даних про внутрішньо переміщених осіб в цю базу може вноситись фотографічне зображення внутрішньо переміщеної особи. | ||||||||
6. У день подання заяви безоплатно видається довідка за формою, наведеною у додатку, яка роздруковується на папері формату А4 і підписується посадовою особою уповноваженого органу та скріплюється печаткою відповідного уповноваженого органу. Відомості про неповнолітніх осіб, які переміщуються разом з батьками або членами сім’ї, зазначаються у довідці одного із заявників. Уповноважені органи ведуть журнал обліку виданих довідок. | 6. Довідка видається уповноваженим органом в день подання заяви, підписується та засвідчується уповноваженою посадовою особою цього органу без сплати будь-яких платежів та зборів, включаючи як першу видачу такої довідки, так і в разі повторної її видачі у випадку втрати, пошкодження або з метою продовження її дії. Термін дії такої довідки становить шість місяців з моменту її видачі. У випадку продовження дії обставин, що визначені у статті 1 Закону України "Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб", термін дії такої довідки може бути продовжено на наступні шість місяців, для чого внутрішньо переміщена особа має повторно звернутися за фактичним місцем свого проживання до відповідного структурного підрозділу відповідної місцевої державної адміністрації з питань соціального захисту населення. Уповноважені органи ведуть журнал обліку виданих довідок. | ||||||||
7. Під час видачі довідки посадова особа уповноваженого органу інформує особу, яка переміщується і береться на облік, про можливості розв’язання проблем, пов’язаних із соціальним захистом, зокрема відновлення соціальних виплат, про необхідність відкриття рахунка в уповноваженому банку у разі набуття права на грошову допомогу, надає інформацію про місцезнаходження місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування. | 7. Під час видачі довідки посадова особа уповноваженого органу інформує внутрішньо переміщену особу, яка береться на облік, про можливості розв’язання проблем, пов’язаних із соціальним захистом, зокрема відновлення соціальних виплат, отримання грошової допомоги, надає інформацію про місцезнаходження місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування. | ||||||||
8. Заявнику може бути відмовлено у видачі довідки, якщо: 1) відсутні обставини, що спричинили переміщення особи з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції; 2) втрачено або викрадено документи, що посвідчують особу, яка переміщується, та підтверджують громадянство України, до їх відновлення. У разі відмови у видачі довідки на вимогу заявника письмово повідомляється про підстави для такої відмови. | 8. Заявнику може бути відмовлено у видачі довідки або продовженні її дії, якщо: 1) відсутні обставини, що спричинили внутрішнє переміщення, визначені у статті 1 Закону України "Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб"; 2) у державних органів наявні відомості про подання завідомо неправдивих відомостей для отримання довідки; 3) заявник втратив документи, що посвідчують його особу, до їх відновлення. У день подання заяви заявнику видається довідка про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи або в той же день видається рішення про підстави відмови за підписом керівника такого органу соціального захисту, що здійснює облік внутрішньо переміщеної особи. У випадку відмови у продовженні терміну дії такої довідки або скасування її дії заявнику письмово повідомляються підстави такої відмови. Особа має право звернутися із заявою повторно, якщо в неї з’явилися підстави, визначені в статті 1 Закону України "Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб", або оскаржити таке рішення про відмову до суду. Підставою для скасування дії довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи та внесення відомостей про це в Єдину інформаційну базу даних про внутрішньо переміщених осіб є обставини, за яких внутрішньо переміщена особа: 1) подала заяву про відмову від довідки; 2) скоїла злочин: дії, спрямовані на насильницьку зміну чи повалення конституційного ладу або на захоплення державної влади; посягання на територіальну цілісність і недоторканність України; терористичний акт; втягнення у вчинення терористичного акту; публічні заклики до вчинення терористичного акту; створення терористичної групи чи терористичної організації; сприяння вчиненню терористичного акту; фінансування тероризму; здійснення геноциду, злочину проти людяності або військового злочину; 3) повернулася до покинутого місця постійного проживання; 4) виїхала на постійне місце проживання за кордон; 5) подала завідомо недостовірні відомості. Рішення про скасування дії довідки надається уповноваженим органом внутрішньо переміщеній особі протягом трьох днів з моменту прийняття такого рішення. Невідкладно уповноважений державний орган на підставі прийнятого рішення вносить відомості до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб щодо скасування дії довідки. | ||||||||
9. У разі зміни місця тимчасового перебування заявник звертається за видачею довідки до іншого уповноваженого органу, а раніше видана довідка вилучається, про що вносяться відповідні зміни до Єдиної інформаційної бази даних про взятих на облік осіб, які переміщуються з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції. | 9. У разі зміни місця проживання заявник звертається за видачею довідки до іншого уповноваженого органу, а раніше видана довідка вилучається, про що вносяться відповідні зміни до Єдиної інформаційної бази даних про взятих на облік внутрішньо переміщених осіб. | ||||||||
10. У разі втрати або псування довідки уповноважений орган замість неї видає дублікат на підставі заяви особи, якій видавалася довідка. | 10. У разі втрати або псування довідки замість неї безоплатно видається дублікат на підставі заяви особи, якій видавалася довідка. | ||||||||
11. Порядок здійснення обміну інформацією між уповноваженими органами та територіальними підрозділами ДМС, ДФС, регіональними штабами, центрами зайнятості державної служби зайнятості, органами Пенсійного фонду України та іншими заінтересованими органами виконавчої влади затверджується Мінсоцполітики. Обмін інформацією про осіб, які переміщуються, здійснюється з дотриманням вимог законодавства про інформацію та законодавства про захист персональних даних. | 11. Порядок здійснення обміну інформацією між уповноваженими органами та територіальними підрозділами ДМС, ДФС, регіональними штабами, центрами зайнятості державної служби зайнятості, органами Пенсійного фонду України та іншими заінтересованими органами виконавчої влади затверджується Кабінетом Міністрів України. Обмін інформацією про осіб, які переміщуються, здійснюється з дотриманням вимог законодавства про інформацію та законодавства про захист персональних даних. | ||||||||
ДОВІДКА Видана _____________________________________________________________ (прізвище, ім’я та по батькові) громадянство (підданство) _____________________________________ відомості про неповнолітніх осіб, які прибули разом з особою, яка переміщується _____________________________________________________________ (вулиця, номер будинку, номер квартири, найменування населеного пункту, району, області) контактний номер телефону ______________________________ про те, що він (вона) постійно проживав (проживала) в ____________ ______________________________________________________________ (вулиця, номер будинку, номер квартири, найменування населеного пункту, району, області) _____________________ і перемістився (перемістилася) з тимчасово окупованої території (району проведення антитерористичної операції) в ______________________________________________________ (вулиця, номер будинку, номер квартири, найменування населеного пункту, району, області) __________________________ “____” ________________ 20___ р. Довідка пред’являється разом з паспортом громадянина України або іншим документом, що посвідчує особу.
М.П. “____” __________________ 20___ р. ______________________________________________________________ місце для службової інформації _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ (лінія відрізу) ВІДРИВНИЙ ТАЛОН до довідки від __________ № ___________ Виданої ______________________________________________________________ ______________________________________________________________
______________________________________________________________ місце для службової інформації | ДОВІДКА Видана ______________________________________________________________(прізвище, ім’я та по батькові)
відомості про неповнолітніх осіб, які прибули разом з особою, яка переміщується ______________________________________________________________ (вулиця, номер будинку, номер квартири, найменування населеного пункту, району, області) контактний номер телефону __________________________ про те, що він (вона) постійно проживав (проживала) в ______________ _____________________________________________________________ (вулиця, номер будинку, номер квартири, найменування населеного пункту, району, області) _____________________ і перемістився (перемістилася) в ________________________________________________________ (вулиця, номер будинку, номер квартири, найменування населеного пункту, району, області) __________________________ “____” ________________ 20___ р. Довідка пред’являється разом з паспортом громадянина України або іншим документом, що посвідчує особу.
М.П. “____” __________________ 20___ р. ______________________________________________________________місце для службової інформації _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ (лінія відрізу) ВІДРИВНИЙ ТАЛОН до довідки від __________ № ___________ Виданої ______________________________________________________________ ______________________________________________________________
______________________________________________________________місце для службової інформації |
Додаток № 3
до Рекомендацій слухань у Комітеті Верховної Ради України з питань прав людини, національних меншин і міжнаціональних відносин «Стан дотримання прав внутрішньо переміщених осіб та громадян України, які проживають на тимчасово окупованій території України та на території, не контрольованій українською владою в зоні проведення антитерористичної операції» від 18 лютого 2015 р.
ПОРІВНЯЛЬНА ТАБЛИЦЯ
до проекту постанови Кабінету Міністрів України
"Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 1 жовтня 2014 року № 535
"Про затвердження Порядку використання коштів, що надійшли від фізичних та юридичних осіб для надання одноразової грошової допомоги постраждалим особам та особам, які переміщуються з тимчасово окупованої території України або району проведення антитерористичної операції"