На виконання доручення Кабінету Міністрів України № 4457/23/1-10 від 05.10.2010 р. стосовно щоквартального інформування Кабінету Міністрів України та Комітету Верховної Ради України з питань прав людини, національних меншин та міжнаціональних відносин про стан реалізації державної політики щодо відносин із закордонними українцями з урахуванням реалізації схвалених постановою Верховної Ради України від 19 січня 2010 року № 1807- VI Рекомендацій парламентських слухань на тему: „Закордонне українство: сучасний стан та перспективи співпраці" Міністерство закордонних справ України надіслало зведену інформацію про стан виконання Плану організації виконання згаданої постанови.

 

Інформація

про стан виконання Плану організації виконання постанови Верховної Ради України від 19 січня 2010 р.

 № 1807- VI „Про Рекомендації парламентських слухань на тему:

„Закордонне українство: сучасний стан та перспективи співпраці”

 

№ п/п

Положення постанови

Головний виконавець

Що зроблено

1

2

3

4

 

До пункту 5 Рекомендацій

 

5. Кабінету Міністрів України:

 

1) прискорити подання на розгляд Верховної Ради України проекту закону про внесення змін до Закону України „Про правовий статус закордонних українців”, розробленого відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 17 червня 2009 року № 665-р;

 

 

 

 

 

МЗС

 

Управління гуманітарної політики

 

Верховна Рада України 20.09.2011 р. прийняла за основу законопроект Про внесення змін до деяких законів України щодо закордонних українців (реєстр. № 9047), поданий Кабінетом Міністрів України та визначений Президентом України як невідкладний,.

Проектом пропонується внести до чинних законів зміни, зокрема, про основні засади співпраці із закордонними українцями, про їх права, свободи і обов‘язки тощо.

 

2) забезпечити виконання заходів Державної програми співпраці із закордонними українцями на період до 2010 року та Програми облаштування осіб з числа закордонних українців, що повертаються в Україну, на період до 2010 року. На  основі  грунтовного моніторингу потреб закордонних українців розробити проекти відповідних державних програм на наступний період. Вивчити доцільність розроблення окремої інноваційної програми розвитку культурних звязків із закордонним українством;

Мінекономіки

МЗС

Мінфін

Мін’юст

Мінпраці

МОН

МКТ

Держкомнацрелігій

Держкомтелерадіо

ДПА

Держмитслужба

 

Управління гуманітарної  політики

Управління зовнішньоекономічної політики та міжнародного співробітництва

 

22 червня 2011 р. Кабінет Міністрів України затвердив розпорядження КМУ № 572-р «Про схвалення Концепції Державної програми співпраці із закордонними українцями на період до 2015 року».

Після завершення процедури погодження із заінтересованими центральними та місцевими органами виконавчої влади, проект постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Державної програми співпраці із закордонними українцями на період до 2015 року» буде внесено на розгляд Кабінету Міністрів України.

 

4) забезпечити належне фінансування Державної цільової програми формування позитивного міжнародного іміджу України на період до 2011 року та залучити до її реалізації громадські організації закордонних українців;

Мінфін

МЗС

МОН

МКТ

Мінекономіки

Мін’юст

Мінпраці Мінсім’ямолодьспорт

Держкомнацрелігій

Держкомтелерадіо

 

Управління гуманітарної політики

 Управління зовнішньоекономічної політики та міжнародного співробітництва

Управління

фінансової політики

З метою виконання завдань і заходів Державної цільової програми формування позитивного міжнародного іміджу України на період до 2011 року у поточному році  для МЗС України передбачено бюджетну програму 1401110 „Фінансова підтримка забезпечення міжнародного позитивного іміджу України”. Порядок використання коштів, передбачених у державному бюджеті для фінансової підтримки забезпечення міжнародного позитивного іміджу України затверджено Постановою КМУ від 11 березня 2011 року № 242.

Враховуючи, що Державна цільова програма формування міжнародного позитивного іміджу України на період до 2011 року має на меті підвищення поінформованості міжнародного співтовариства про Україну і, передусім, розрахована на закордонну, іномовну аудиторію, її заходи не можуть бути спрямовані на підтримку закордонних українців.

Водночас, громадські організації закордонних українців можуть залучатися до виконання завдань Програми щодо підвищення авторитету України у світі на громадських засадах.

 

5) під час підготовки проектів законів про Державний бюджет України передбачити належне фінансування видатків на здійснення співпраці із закордонними українцями та їх громадськими організаціями, у тому числі на: сприяння діяльності українських культурно-інформаційних центрів в іноземних державах, де проживають закордонні українці;

 

облаштування приміщень для громад закордонних українців, осередків української культури, бібліотек, українських шкіл та класів за кордоном технічними засобами навчання, оргтехнікою, інвентарем, меблями;

 

проведення семінарів, занять для викладачів україністики навчальних закладів іноземних держав, де компактно проживають закордонні українці;

 

надання підтримки Інтернет-виданням і друкованим засобам масової інформації закордонних українців;

МЗС

МОН

МКТ

 

Законом України «Про Державний бюджет України на 2011 рік» фінансування бюджетної програми 1401150 «Заходи щодо підтримки зв’язків з українцями, які проживають за межами України» затверджено в обсязі 4 100 тис. грн.

Відповідно до постанови КМУ «Про затвердження Порядку використання у 2011 році коштів, передбачених у державному бюджеті для здійснення заходів щодо підтримки зв'язків із закордонними українцями», прийнятої 22 червня ц.р., 100 тис. грн. із зазначеної суми будуть спрямовані на виготовлення бланків посвідчень закордонного українця, 4 млн. грн. – на спорудження у м. Вашингтоні пам'ятника жертвам Голодомору 1932-1933 рр. в Україні.

Міністерству культури України за бюджетною програмою КПКВК 1801270 «Заходи щодо встановлення культурних зв’язків з українською діаспорою» у 2011 р. передбачені видатки в сумі 1,0 млн. грн.

Планом роботи Міністерства культури України на поточний рік визначено здійснення комплексу культурно-мистецьких заходів в Україні та країнах проживання закордонного українства.

Планом роботи Міністерства культури України на поточний рік за бюджетною програмою КПКВК 1801270 «Заходи щодо встановлення культурних зв’язків з українською діаспорою» визначено здійснення комплексу культурно-мистецьких заходів в Україні та країнах проживання закордонного українства.

Так, упродовж 2011 р. відбулися наступні заходи:

-11-13 травня, культурно-мистецька акція, присвячена 150-й річниці перевезення праху Т.Шевченка Москвою (м. Москва, Російська Федерація);.

- 22-24 липня, участь творчого колективу з України у ХХІХ фестивалі лемківської культури «Лемківська ватра»;

- 3-8 серпня - участь української делегації у заходах із вшанування пам’яті жертв Великого терору 1937-1938 років - урочище Сандармох,                                     м. Медвежогірськ та Соловецькі острови, Російська Федерація;

- 2-3 липня - участь творчих колективів з України  у ХХ фестивалі української культури в Республіці Польща.

В рамках V Всесвітнього форуму українців (далі-Форум) відбулися такі секційні засідання:

- 2-3 серпнязахід до V Всесвітнього форуму українців, який здійснювався Українською Всесвітньою Координаційною Радою «Інформаційна секція і підготовка проекту резолюції V Всесвітнього Форуму українців» у с. Мрія, Київська область;

- 2-3 серпня – захід до V Всесвітнього форуму українців, який здійснвався Українською Всесвітньою Координаційною Радою «Секція «Новітня хвиля еміграції і міграційна політика України» і підготовка проекту резолюції V Всесвітнього форуму українців» у с. Мрія, Київська область;

- 6-7 серпня – захід до V Всесвітнього форуму українців, який здійснювався Українською Всесвітньої Координаційною Радою «Секція з гуманітарних питань і підготовка проекту резолюції V Всесвітнього форуму українців»;

- 8-10 серпня – захід до V Всесвітнього форуму українців, який здійснювався Українською Всесвітньої Координаційною Радою «Правничої секції і підготовка проекту резолюції V Всесвітнього форуму українців»;

-  8-10 серпня – захід до V Всесвітнього форуму українців, який здійснюється Українською Всесвітньої Координаційною Радою «Економічної секції і підготовка проекту резолюції V Всесвітнього форуму українців»;.

- 4-5 серпня – захід до V Всесвітнього форуму українців, який здійснювався Українською Всесвітньої Координаційною Радою «Секція з проблем молодіжних організацій та патріотичного виховання і підготовка проекту резолюції V Всесвітнього форуму українців»;

-  4-5 серпня – захід до V Всесвітнього форуму українців, який здійснювався Українською Всесвітньої Координаційною Радою «Секція «Українці в Росії: історія та сучасні проблеми» і підготовка проекту резолюції V Всесвітнього форуму українців»;

- 19-21 серпня – підготовка та проведення V Всесвітнього форуму українців.

19 серпня у приміщенні Національного академічного театру опери та балету України імені Тараса Шевченка відбулося урочисте відкриття                          V Всесвітнього форуму українців. В рамках Форуму проведено:

- урочистий концерт майстрів мистецтв та художніх колективів з України та української діаспори;

- пленарне засідання Форуму та перевибори голови Української Всесвітньої

Координаційної Ради; -  21 серпня ц.р. – урочисте закриття Форуму;

- 23 серпня - культурно-просвітницький захід в Україні за участю фольклорних колективів бразильських українців «Барвінок», «Полтава»;

- 6-9 вересня – святкові заходи у Словацькій Республіці з нагоди 20-річчя незалежності України (мм. Пряшів, Банська Бистриця, Кошице). Участь у заходах взяли два славнозвісних колективи з України: професійний народний хор ім. Станіслава Павлюченка та фольклорний ансамбль «Кралиця» Київського Національного університету культури і мистецтва;

- 24-30 вересня –відбувся Фестиваль-лабораторія традиційної української культури «Роде наш красний», присвячений 15-й річниці Лазаревському Центру української культури м. Сочі за участю колективу з України Академічного ансамблю народної музики “Дніпро”.

До кінця року заплановані наступні культурно-мистецькі заходи:

- культурно-мистецька акція “Калейдоскоп талантів України” в рамках святкування 120-ї річниці поселення  українців у Канаді, участь в якій візьмуть Заслужений академічний ансамбль пісні та танцю України «Донбас», співак Є. Васьків (м.Донецьк), актриса-співачка С.Сасу (м. Київ), скрипалька І. Толочко (м.Львів);

 - участь  колективу з України у XVIII Національному фестивалі українського танцю  у Федеративній Республіці Бразилія в рамках святкування 120-ї річниці української імміграції до Бразилії;

- участь колективу з України у культурно-мистецькій акції «Українське Різдво у Ватикані».

 У розкладі роботи державних атестаційних комісій МУШ було передбачено проведення річного оцінювання та державної підсумкової атестації; проведення консультацій для учнів; надання методичної допомоги вчителям; участь в роботі педагогічних нарад; зустрічі з працівниками закордонних дипломатичних установ України; участь у виховних заходах, присвячених врученню документів про освіту.

Фінансування відрядження державних атестаційних комісій МУШ для проведення семестрового оцінювання здійснювалося за згодою та за рахунок сторони, що приймала, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 23.04.1999 р. № 663 „Про норми відшкодування витрат на відрядження в межах України  та за кордон”.

Міністерство закордонних справ України сприяло роботі державних атестаційних комісій МУШ, зокрема, ЗДУ надавали приміщення для консультацій та іспитів, забезпечували зустріч/проводи.

 

9) приділяти увагу налагодженню співпраці з представниками бізнесових кіл закордонних українців, створенню сприятливих умов для залучення їх капіталу в економіку України

МЗС

Держмитслужба

Положеннями статті 18 Закону України „Про режим іноземного інвестування” встановлено, що майно, яке ввозиться в Україну як внесок іноземного інвестора до статутного фонду підприємств з іноземними інвестиціями (крім товарів для реалізації або власного споживання), звільняється від обкладення митом. Митні органи здійснюють пропуск такого майна на територію України на підставі виданого підприємством простого векселя на суму мита з відстроченням платежу не більш як на 30 календарних днів з дня оформлення ввізної вантажної митної декларації. Вексель погашається і ввізне митно не справляється, якщо у період, на який дається відстрочення платежу, зазначене майно зараховане на баланс підприємства і податковою інспекцією за місцезнаходженням підприємства зроблена відмітка про це на примірнику векселя.

Для забезпечення в рамках чинного законодавства балансу інтересів держави та суб’єктів підприємницької діяльності, з метою подолання тіньових механізмів ввезення в Україну товарів, Держмитслужбою України укладаються протоколи про співпрацю з представниками бізнесових кіл (Протоколи про співпрацю між Держмитслужбою України та учасниками ринку імпорту побутової техніки, рибопродуктів, м’яса, м’ясопродуктів та свійських тварин в Україну тощо).

Держмитслужба України в межах компетенції готова співпрацювати з представниками бізнесових кіл закордонних українців в напрямку спрощення зовнішньоекономічної діяльності, створення сприятливих умов для залучення інвестиційних коштів в економіку України, економічного та технічного співробітництва з іноземними державами щодо виконання економічних програм і проектів.

У разі надходження законопроектів, спрямованих на поліпшення інвестиційного клімату, створення максимально сприятливих умов для зовнішньоекономічних партнерів, Держмитслужба України в межах компетенції готова взяти участь в їх опрацюванні.

 

11) продовжити співробітництво у  складі двосторонніх міжурядових комісій з питань забезпечення прав національних меншин та ініціювати створення нових комісій з державами, в яких проживає значна кількість закордонних українців;

МЗС

МКТ

Держкомтелерадіо

 

Розроблено та затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 29 серпня 2011 р. № 954 питання Української частини Змішаної українсько-угорської комісії з питань національних меншин.

Наразі здійснюється підготовка проектів постанов Кабінету Міністрів України щодо двосторонніх комісій з питань забезпечення прав національних меншин, а саме:

- Української частини Двосторонньої українсько-словацької комісії з питань національних меншин, освіти і культури;

- Української частини Змішаної міжурядової українсько-румунської комісії з питань забезпечення прав осіб, які належать до національних меншин.

 

 

12) активізувати переговорний процес щодо укладення двосторонніх міжнародних договорів між Україною та іноземними державами про працевлаштування та соціальний захист трудових мігрантів, взаємне визнання документів про освіту, визнання українських посвідчень водія;

МЗС

Мінсоцполітики

З метою розширення міжнародної договірно-правової бази в сфері захисту прав і законних інтересів громадян України, залучених до трудової діяльності за межами держави, у звітному періоді МЗС у тісному співробітництві з Міністерством соціальної політики України проводив активний переговорний процес з укладення двосторонніх угод у сфері працевлаштування, соціального захисту та пенсійного забезпечення з країнами, на території яких перебуває значна кількість наших співвітчизників.

У контексті просування переговорного процесу з укладення Угоди про соціальне забезпечення з Аргентиною МЗС України надає сприяння у погодженні дат організації переговорів експертів з метою постатейного узгодження проекту українсько-аргентинської угоди про соціальне забезпечення.

За інформацією Мінсоцполітики, таку зустріч попередньо пропонується провести у 2012 р.

З метою активізації переговорного процесу щодо укладення українсько-італійської міжурядової Угоди у сфері трудової міграції МЗС залучалося до опрацювання згаданого проекту Угоди, запропонованої італійською стороною, а також надавало сприяння у погодженні переговорів на рівні експертів компетентних відомств України та Італії, які відбулися 21 липня 2011 р. Наразі Мінсоцполітики опрацьовуються пропозиції італійської сторони.

У контексті підготовки до підписання українсько-іспанської міждержавної угоди у сфері соціального забезпечення, Міністерство соціальної політики України здійснило  внутрішньодержавні процедури, необхідні для її укладення. Зокрема, 24 травня 2011 р. Президентом України видано розпорядження № 167/2011 „Про уповноваження С.Тігіпка на підписання Угоди між Україною та Іспанією про соціальне забезпечення”. За інформацією Мінсоцполітики, підписання згаданої Угоди планується здійснити під час візиту Президента України В.Ф.Януковича до Королівства Іспанія у листопаді ц.р.

28.07.2011 р. набрала чинності Угода між Україною та Іспанією щодо врегулювання та упорядкування трудових міграційних потоків між двома державами.

Мінсоцполітики здійснюються заходи з метою підготовки до підписання українсько-німецької угоди у сфері соціального захисту. Зокрема, 08.09.2011 р. Президентом України підписано розпорядження № 274/2011 „Про уповноваження С. Тігіпка на підписання Угоди між Україною та Федеративною Республікою Німеччина про соціальне забезпечення”.

На розгляді Глави держави також перебуває розроблений вищезгаданим міністерством проект розпорядження  Президента України „Про уповноваження С. Тігіпка на підписання Угоди між Україною та Республікою Польща про соціальне забезпечення”.

З метою активізації переговорного процесу щодо укладення Угоди між Україною та Грецькою Республікою про соціальне забезпечення, Міністерством соціальної політики України було запропоновано провести черговий раунд двосторонніх переговорів на рівні експертів з постатейного узгодження проекту згаданої Угоди та досягнуто домовленості щодо їх проведення у жовтні 2011 р. Разом з тим, з огляду на складну економічну ситуацію та реформування системи пенсійного забезпечення Греції, грецькою стороною запропоновано перенести організацію згаданого заходу на пізніший термін.

У контексті продовження переговорного процесу щодо проекту Договору між Україною та Румунією про соціальне забезпечення та Адміністративної домовленості стосовно реалізації цього Договору МЗС України надає сприяння у погодженні сторонами принципових положень проекту згаданого Договору. За пропозицією Мінсоцполітики України, дати проведення експертних українсько-румунських переговорів доцільно узгодити у другій половині 2012 року.

До МЗС надіслано проект Закону України „Про ратифікацію Угоди між Україною та Естонською Республікою про соціальне забезпечення” (лист Мінсоцполітики від 07.07.2011 р. № 6982/0/14-11/55) для передачі до Адміністрації Президента України з метою внесення на розгляд Верховної Ради України.

Листом Мінсоцполітики від 16.08.2011 р. № 8283/0/14-11/55 до Мін’юсту надіслано проект розпорядження Кабінету Міністрів України „Про підписання Протоколу між Кабінетом Міністрів України та Урядом Республіки Білорусь про внесення змін і доповнень до Угоди між Урядом України та Урядом Республіки Білорусь про трудову діяльність та соціальний захист громадян України та Республіки Білорусь, які працюють за межами своїх держав” для проведення правової експертизи.

22.06.2011 у м. Києві проведено консультації між експертами України та Держави Ізраїль стосовно укладання Угоди між Україною та Державою Ізраїль про соціальне забезпечення (у рамках шостого спільного засідання Міжурядової українсько-ізраїльської комісії з питань торгівлі та економічного співробітництва).

 

13) вивчити можливість лібералізації митних процедур стосовно ввезення власного майна, придбаного за кордоном , для громадян України – трудових мігрантів, які повертаються на постійне проживання в Україну

МЗС

Держмитслужба

1. Згідно з Законом України від 04.03.2004 р. № 1582-IV „Про правовий статус закордонних українців” закордонний українець – це особа, яка є громадянином іншої держави або особою без громадянства, а також має українське етнічне походження або є походженням з України.

Умови і порядок прибуття в Україну чи залишення в Україні іноземців та осіб без громадянства на постійне проживання визначено Законом України від 07.06.2001 р. № 2491-III „Про імміграцію”.

Разом із зазначеним, статтею 8 Закону України від 04.03.2004 р. № 1582-IV „Про правовий статус закордонних українців” для закордонних українців передбачена можливість іммігрувати в Україну для постійного проживання за умови отримання в установленому законом порядку дозволу на імміграцію для постійного проживання поза межами квот на імміграцію.

Процедура оформлення виїзду/залишення на постійне проживання за кордоном та повернення в Україну на постійне проживання громадян України також нормативно закріплена законодавством (зокрема, Порядком провадження за заявами про оформлення паспортів громадянина України для виїзду за кордон і проїзних документів дитини, затвердженого наказом Міністерства внутрішніх справ України від 21.12.2004 р. № 1603, Порядком розгляду в дипломатичних представництвах або консульських установах України за кордоном клопотань громадян України, які виїхали за її межі тимчасово, про залишення на постійне проживання за кордоном, затвердженим наказом Міністерства закордонних справ України від 22.11.1999 р. № 201, Порядком оформлення і видачі паспорта громадянина України, затвердженим наказом Міністерства внутрішніх справ України від 15.06.2006 р. № 600, Правилами ведення обліку громадян України, які постійно проживають або тимчасово перебувають за кордоном, та дітей - громадян України, які всиновлені іноземцями, затверджені наказом Міністерства закордонних справ України від 29.11.1999 р.                                                                                                                                                              № 207-а).

При цьому, відповідно до статті 8 Закону України від 13.09.2001 р. № 2681 „Про порядок ввезення (пересилання) в Україну, митного оформлення й оподаткування особистих речей, товарів та транспортних засобів, що ввозяться (пересилаються) громадянами на митну територію України” при ввезенні на митну територію України звільняються від оподаткування особисті речі, що ввозяться (пересилаються) у разі переселення громадян на постійне місце проживання в Україну, в тому числі і механічні транспортні засоби за дотримання певних умов.

Зважаючи на викладене, у разі переселення фізичних осіб на постійне місце проживання в Україну, у тому числі й закордонних українців і громадян України, законодавством вже передбачені „митні пільги” в оподаткуванні, які повністю узгоджуються з визначеною законодавством процедурою прибуття чи залишення в Україні іноземців та осіб без громадянства і оформлення виїзду/залишення на постійне проживання за кордоном, отримання документів на право постійного проживання в Україні громадян України.

Отже, в межах компетенції Держмитслужби України відсутня необхідність вдосконалення митних процедур при ввезенні такими громадянами предметів у разі переселення на постійне проживання в Україну.

2.  За відсутності у громадян України документів, що підтверджують факт переселення на постійне проживання в Україну, в тому числі офіційного оформлення виїзду/залишення на постійне проживання за кордоном, відповідно до законодавства, митне оформлення предметів таких громадян здійснюється на загальних підставах (без надання пільг в оподаткуванні).

Для визначення можливості лібералізації митних процедур стосовно ввезення власного майна, придбаного за кордоном, для громадян України – трудових мігрантів, які повертаються на постійне проживання в Україну, на думку Держмитслужби України, першочерговим завданням є визначення кола осіб, яких можна вважати трудовими мігрантами, та перелік документів, що підтверджують належність осіб до цієї категорії. Будь-яких норм, що визначають правовий статус громадян України-трудових мігрантів законодавством України не встановлено.

Водночас, усвідомлюючи нагальність порушеного питання, Держмитслужба України за необхідності готова прийняти участь у робочих нарадах щодо практичної реалізації та вироблення підходів до ефективного вирішення поставлених завдань.

 

15) висвітлювати діяльність держави у сфері співробітництва із закордонними українцями, проводити роз’яснювальну роботу серед їхніх громад з популяризації статусу закордонного українця;

Держкомтелерадіо

 

Тематика світового українства представлена в ефірі «Всесвітньої служби «Українське телебачення і радіомовлення» (УТР) та    «Всесвітньої служби радіомовлення України» Національної радіокомпанії України (НРКУ), діяльність яких, серед іншого,  спрямована на забезпечення інформаційних потреб закордонних українців.  В ефірі інших державних телерадіокомпаній та на шпальтах друкованих ЗМІ виходять інформаційні сюжети і матеріали, які здебільшого висвітлюють внутрідержавні події про співпрацю із українськими діаспорами.

У звітному періоді в ефірі УТР тема закордонних українців висвітлювалася в програмах «Новини», «Україна: час місцевий», «Актуально», «Євротяжіння» та  інших.   Телерадіокомпанія  продовжила трансляцію тематичної програми «Енциклопедія української діаспори» про життя українських громад у різних куточках світу.

 «Всесвітня служба радіомовлення України» НРКУ зазначену тематику висвітлює в аналітичних програмах «Україна сьогодні: політична ситуація», «Європейський  ракурс», «Відлуння», «Українці  в  світі». На аудиторію українців, які мешкають за кордоном, спрямовані культурно-мистецькі та фольклорні передачі «Поштова скринька», «Калина», «На ваше замовлення», «Україна  мистецька», «Джерело», «Україна літературна», «Моя Україна», «Український вимір».

Державними  телерадіокомпаніями, Українським національним  інформаційним агентством  у звітному періоді широко висвітлювалися    актуальні    питання    життя    закордонних   українців    в Російській   Федерації,  Польщі, проведення в Києві V Всесвітнього  форуму українців, а також зустрічі керівників держави з представниками Світового конгресу українців. «Укрінформ», зокрема, поширював інформацію про заходи, які відбувалися в українських громадах Італії, Франції. Болгарії, Придністров'я, Росії

 Серед матеріалів друкованих періодичних видань, які інформують про діяльність органів виконавчої влади з реалізації  державної політики у сфері співпраці із закордонними українцями значну частину складають матеріали з  аналізом досвіду співпраці України та інших держав щодо сприяння культурному розвитку української діаспори та коментарі про позитивний досвід взаємин представників діаспори та корінного населення в інших країнах. Періодичні видання також оприлюднюють статистичні дані щодо кількості українських мігрантів, інформують про стан дотримання прав людини у країнах перебування українців, зокрема, трудових мігрантів, повідомляють про необхідний захист, який надається українським громадянам представництвами нашої держави за кордоном.

 

16) з метою забезпечення інформаційних потреб закордонних українців активізувати процес розширення за обсягами і напрямками мовлення регулярної трансляції українських теле- та радіопрограм на країни компактного проживання закордонних українців, сприяти відкриттю в них нових кореспондентських пунктів вітчизняних засобів масової інформації;

Держкомтелерадіо

 

УТР забезпечує присутність України у світовому інформаційному просторі.

Щодня УТР здійснює мовлення на 82 держави світу та повноцінне Інтернет-мовлення в реальному часі.  Обсяг мовлення телерадіокомпанії становить 72 години на добу (24 години - на Євразію, 24 години - на Північну Америку, 24 години - Інтернет-мовлення). Технічні засоби компанії  щоденно фіксують підключення до її програм близько одного мільйони  закордонних приймачів та близько 400 зарубіжних абонентів.

УТР здійснює пряме Інтернет-мовлення через три Інтернет-вузли (для Східної Європи  - м. Київ, для країн Центральної та Західної Європи і Азії - м. Лондон, для країн Америки  - м. Нью-Йорк), що дає можливість вільно приймати програми телерадіокомпанії у 105 країнах світу. Веб-сайт УТР (www.utr.tv) щодня  відвідують 15-25 тисяч  користувачів.

УТР розповсюджує власні програми згідно з угодами, укладеними з кабельними операторами Росії («Молодая культура Сибіри», ООО «МультиКабельные Сети» (м.Омськ), Молдови, Бєларусі («Гомельський областной техноторговый центр «Гарант», м.Гомель), а також оператором «Балтийский Союз авторов и вещателей», який працює в Естонії, Латвії, Литві та Фінляндії.

Супутникове мовлення здійснюється за допомогою іноземних супутників «HellasSat 2» (територія Євразії), «Інтелсат IIIR» (територія  Північної Америки).

Аудиторія УТР налічує понад 23 млн. глядачів у світі і приблизно стільки ж в Україні, в тому числі в кабельних мережах -  7,5 млн. абонентів.

Слід зазначити, що телерадіокомпанія функціонує в умовах постійного недофінансування, що обумовлює тенденцію до обмеження  виділення коштів для трансмовлення та погіршення якості трансляції і як результат - зменшення території розповсюдження телесигналу.

Національна радіокомпанія України у поточному році була вимушена зменшити обсяги мовлення на зарубіжні країни на 9,3 години на добу, забезпечивши тим самим 100-відсоткове наповнення загальнонаціональних програм УР-1, УР-2 («Промінь), УР-3 («Культура).

 Всесвітня служба «Радіо Україна» забезпечує іномовлення українською, англійською, німецькою та румунською мовами. НРКУ транслює свої програми у відкритому форматі на супутнику Astra 4А на понад 80 держав Європи, Азії і Африки та в режимі прямого ефіру  в мережі Інтернет (www.nrcu.gov.ua).

Національною телекомпанією України у травні цього року було здійснено тестову трансляцію програми «Перший Ukraine» на російській супутниковій платформі «НТВ-Плюс».

На сьогодні НТКУ продовжує здійснювати необхідні організаційні процедури для виходу на російський ринок супутникового і кабельного телебачення. Після вирішення юридичних питань щодо присутності її програм в інформаційному просторі будуть розглянуті шляхи співробітництва з операторами телекомунікацій цієї країни.

Відкриття кореспондентських пунктів вітчизняних засобів масової інформації

Кореспондентську мережу за кордоном, в тому числі в країнах компактного проживання української діаспори, нині мають Національна радіокомпанія України та Українське національне інформаційне агентство «Укрінформ».

Власкори НРКУ працюють в Російській Федерації, Угорщині, Португалії, Естонії, Латвії, Литві та Канаді.

Українське національне інформаційне агентство «Укрінформ» має дев'ять кореспондентських пунктів за кордоном, які функціонують на постійній основі: корпункти в Бельгії, Болгарії, Китайській Народній Республіці, Республіці Польща, Російській Федерації, Сполучених Штатах Америки, Угорщині, Федеративній Республіці Німеччина, Французькій Республіці. Крім того, у трьох країнах - Італії, Об'єднаних Арабських Еміратах та Республіці Молдова працюють позаштатні кореспонденти.

Окрім того, важливим субрегіональним інформаційно-телекомунікаційним вузлом є веб-сайт Причорноморської асоціації інформаційних агентств  (ПАНІА), членом якої є «Укрінформ». Щодоби на ньому розміщується понад 50 повідомлень українською, російською та англійською мовами. Інформаційні матеріали «Укрінформу» присутні і на веб-сайті Європейського альянсу інформаційних агентств, членом якого він є з 1995 р.

Разом з цим, сьогодні «Укрінформ» в рамках угод з 34 агенціями країн близького і далекого зарубіжжя щодня надсилає адаптовану інформацію про найважливіші події суспільно-політичного та соціально-економічного життя Української держави.

Агентство з метою задоволення інформаційних і культурних потреб української діаспори в Придністров’ї забезпечує для 14 громадських українських осередків в цьому регіоні вільний доступ до агентського сайту «Єдина Україна».

 Задоволення інформаційних потреб українців

Держкомтелерадіо України з метою забезпечення інформаційних потреб українців за кордоном відповідно до встановленого порядку книжкові видання, випущені за програмою «Українська книга», систематично безкоштовно передає Міністерству культури України та Міністерству освіти і науки, молоді та спорту України для комплектування суспільних фондів бібліотек, а також Міністерству закордонних справ України для забезпечення потреб посольств, представництв України та українських громад за кордоном.

Окрім того, для потреб української діаспори в Республіці Білорусь в рамках участі України XVIII Мінській міжнародній книжковій виставці-ярмарку (9-13.02.2011 р.), яку забезпечувало Держкомтелерадіо, у приміщенні Посольства України в Республіці Білорусь, відбувся культурно-історичний захід «Пізнай Україну», на якому члени української делегації зустрілися з українською громадою міста Мінська та передали частину книжкової експозиції культурно-інформаційному центру при Посольстві України в Республіці Білорусь з метою поповнення бібліотечних фондів місцевої української громади.

Під час XXIV Московської міжнародної книжкової виставці-ярмарку (17-12.09.2011 р.) частина видань, представлених на стенді «Книги України», була передана бібліотеці Національного культурного центру України в Москві.

 

17) вивчити питання щодо можливості створення в місті Києві Світового культурно-інформаційного центру українців

МЗС

МКТ

Мінекономіки

Фонд держмайна

Київська міська держадміністрація

 

Управління гуманітарної

політики

З огляду на міжнародний досвід співпраці  із співвітчизниками, МЗС в принципі підтримує ідею створення в Києві Світового культурно-інформаційного центру українства, за умови наявності достатнього для цього фінансування.

Київською міською державною адміністрацією, в частині, що стосується п.5 п/п.17 Плану організації виконання постанови ВР України № 1807-VI від 19.01.2010 р. «Про Рекомендації парламентських слухань на тему: «Закордонне українство: сучасний стан та перспективи співпраці» та листа Міністерства закордонних справ України № 802/14-077-208 від 22.02.2010р., опрацьовано питання щодо створення в м. Києві Світового культурно-інформаційного центру українства.

На даний час територіальна громада м. Києва вичерпала всі можливості щодо виділення приміщень та надання необхідного фінансування. Як варіант вирішення проблеми підбору приміщення, пропонується розглянути можливості Фонду державного майна України.

 

Жовтень 2011 року                                                                                                                                                  МЗС України

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Матеріали круглих столів, комітетських та парламентських слухань*”

01 листопада 2016 16:44
30 червня 2016 12:52
08 квітня 2015 11:52
27 серпня 2013 10:04
19 серпня 2013 11:27
16 листопада 2011 16:40
14 жовтня 2011 10:42
14 липня 2011 11:50
18 березня 2011 13:14
22 лютого 2011 13:45