Сьогодні Голова комітету ВРУ з прав людини Григорій Немиря брав участь у першій зустрічі Національної платформи «Діалог про мир та безпечну реінтеграцію» на тему  «Миротворча місія ООН – можливості та ризики для безпечного миру».


«Ми спостерігаємо стагнацію Мінського процесу, який є абсолютно недостатнім для досягнення стійкого миру на Донбасі. Свідченням цього є і обговорення Миротворчої місії ООН, оскільки ані в Мінську 1, ані в Мінську 2 немає пунктів стосовно такої місії», - наголосив Григорій Немиря.

 

«Миротворча місія ООН може бути успішною, коли  є політична воля усіх сторін досягати результату. Миротворчі сили ООН мають бути інструментом, який допоможе розв‘язати поточний конфлікт, уникнути створення замороженого конфлікту та гарантувати довгостроковий стабільний мир і безпеку в регіоні. Це і  є мета».

За його словами, «для досягнення зазначених цілей миротворчі сили мають бути частиною існуючого процесу під егідою Міжнародної цивільної адміністрації, який має призвести до відновлення суверенітету України в рамках її міжнародно визнаних кордонів».


Окрім того, потрібне стабільне перемир‘я, і такий результат, в свою чергу, вимагатиме миротворчих сил, які  матимуть  повний контроль над зоною конфлікту, в тому числі на лінії розмежування, для попередження ударів або атак, у зоні конфлікту, для забезпечення перемир’я та попередження атак, захисту міжнародного персоналу, цивільного населення, критично важливих об’єктів цивільної інфраструктури, і на кордоні між Україною та Росією, для попередження переміщення озброєних осіб, зброї та спорядження в зону конфлікту.


За його словами, враховуючи факт роботи СММ ОБСЄ на Донбасі, для  уникнення дублювання і конфліктів в процесі ухвалення рішень має бути одна особа, яка виступатиме в ролі спеціального представника Генерального секретаря ООН і, одночасно, Голови ОБСЄ, для забезпечення максимальної координації між Миротворчими силами з одного боку  і між присутньою  ОБСЄ.


Григорій Немиря заявив, що для досягнення результату Миротворча місія ООН  повинна мати широкий мандат, який включатиме наступні елементи: забезпечення безпеки для СММ ОБСЄ та Міжнародної цивільної адміністрації; перевірку та забезпечення примушення до перемир’я; забезпечення та примушення до безпеки на Донбасі; розділення воюючих сторін; стримування порушників; нагляд за виведенням, знищенням або збереженням важкого озброєння; захист цивільного населення та об’єктів критично-важливої інфраструктури; забезпечення безпеки на лінії розмежування  та українсько-російському кордоні; підтримка закону та порядку; утилізація боєприпасів, які не розірвалися, зокрема мін, і розмінування; сприяння обміну ув’язненими; забезпечення розпуску або виведення збройних формувань.

 

За його словами, при виборі країн, які нададуть війська, мають бути враховані наступні принципи - військова спроможність, досвід миротворчої діяльності, взаємодія і сумісність  з військами інших країн та сильна країна-лідер.

 

«Найкращими тут можуть  бути Фінляндія та Швеція, які мають досвід і можуть визнаватися іншими, як нейтральні та безпристрасні», - сказав Григорій Немиря.

 

Окрім того, для уникнення ризиків при поетапному розміщенні миротворчих сил, якщо вони одночасно не можуть бути розміщені і на лінії розмежування, і в зоні конфлікту, і на державному контролі, потрібно, щоб рішення про розміщення ухвалювалося   однією резолюцією Радбезу ООН  (таким чином, не доведеться повертатися до Радбезу ООН за подальшими резолюціями). Рішення про перехід з одного етапу на інший етап має прийматися Спеціальним представником Генсека ООН у консультаціях з командувачем миротворчих сил та іншими.


«В іншому випадку, існує небезпека, що при переході від одного до іншого етапу може виникнути  недовіра та якісь маніпуляції з боку Росії, яка має право вето в Радбезі ООН», - сказав Григорій Немиря.

 

Він також підкреслив, що для виконання зазначених завдань Місія має складатися з 30-40 тисяч військових, а Міжнародна цивільна адміністрація - приблизно з 3-5 тисяч осіб персоналу.

 

У свою чергу Перший заступник Голови Спеціальної моніторингової місії ОБСЄ в Україні Александр Хуг привітав учасників першої зустрічі  та наголосив на важливості встановлення стійкого миру на Донбасі.


«ОБСЄ докладає усіх можливих зусиль для припинення насильства в цьому регіоні. Сподіваюся, що введення миротворчої+ місії ООН сприятиме встановленню миру»,- відзначив він.


«Це перше обговорення в рамках нашої Платформи і я щиро рада вітати Вас на зустрічі. Сподіваюся, що наша співпраця буде плідною»,- сказала експерт УНЦПД та один з ініціаторів створення платформи Юлія Тищенко.


Експерт, генерал-майор (у відставці) Яакко Оксанен детально поінформував присутніх про механізми введення миротворчих місій ООН, надання їм мандату, процедуру їхнього функціонування та встановлення часових рамок дії місій.


У свою чергу Голова Комітету Верховної Ради України у закордонних справах Ганна Гопко закликала Парламент України обговорити угоду щодо розгортання миротворчої місії ООН на Сході України.


«Мені дуже приємно, що Комітет ВРУ з прав людини є партнером МЗС Фінляндії та Швейцарії в запуску національної платформи. Це свідчення того, що наш Комітет і ВРУ налаштовані конструктивно, і це є дуже важливим», - сказав Григорій Немиря. 

 

У зустрічі брали участь Заступник міністра з питань тимчасово окупованих територій та внутрішньо переміщених осіб України Георгій ТукаГолова Комітету Верховної Ради України у закордонних справах Ганна Гопко, Перший заступник Голови Спеціальної моніторингової місії ОБСЄ в Україні Александр Хуг, народні депутати України, представники міжнародних організацій та експерти.


Національна платформа "Діалог про мир та безпечну реінтеграцію" заснована консорціумом незалежних українських громадських організацій, в партнерстві з Комітетом ВРУ з прав людини, Міністерством з питань тимчасово окупованих територій та внутрішньо переміщених осіб України, Міністерствами закордонних справ Швейцарії та Фінляндії за технічної підтримки міжнародної організації Crisis Management Initiative (CMI). 

 

Цілями Платформи є створення і забезпечення функціонування позапартійної, професійної та інклюзивної платформи, відкритої для різних суб'єктів і осіб, які виступають за досягнення стійкого миру на території Луганської та Донецької областей, в тому числі ефективну політику реінтеграції та забезпечення національної єдності в Україні, обговорення методів деокупації регіону в контексті дотримання стандартів прав людини, а також міжнародного досвіду побудови заходів довіри і стійкого миру в плюралістичному суспільстві.


На базі Платформи плануються щомісячні публічні заходи за участі представників українських центральних і місцевих виконавчих органів влади, народних депутатів, представників місцевих громад та регіонів, громадських організацій та міжнародних експертів, дипломатичних організацій і місій.


Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Текстові публікації”

11 квітня 2019 12:08
20 березня 2019 18:00
14 листопада 2018 13:36
13 листопада 2018 17:00
26 лютого 2018 15:03
13 лютого 2018 14:35
07 червня 2017 13:32